Integrační a asimilační trend při pedagogické práci s dětmi ze sociálně specifického prostředí
Integrative and assimilative trend in pedagogical work children from socially specific background
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21136Identifiers
Study Information System: 75037
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Balvín, Jaroslav
Švingalová, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
24. 4. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Předkládaný text má charakter teoreticko empirické studie. Zabývá se problematikou romského dítěte v podmínkách současné výchovně vzdělávací soustavy ČR. V návaznosti na tento prvek je mapován sociální systém, v kterém se tito jedinci nachází. V oblasti našeho zájmu jsou lokality na úrovni sociálního vyloučení, v Čechách a na Slovensku. Na podkladě odborné literatury, vymezujeme kriterium sociokulturního znevýhodnění a popisujeme jeho důsledky na romské dítě zařazené do vzdělávacího systému. V textu pracujeme s pojmy asimilace, inkluze, integrace a intervence. Podrobujeme revizi obvinění pedagogicko-psychologických poraden z užívání kulturně podmíněných technik v diagnostice školní zralosti. V části věnované sběru dat je prezentován výzkum provedený ve slovenských romských osadách a v prostředí českých sociálně vyloučených lokalit. Zde je cílem komparace oblastí s cílem vymezit dominantní problém lokalit. Na základě výsledků určit východiska a strategie. Volit je i na škále etnicita - sociálně ekonomický problém. Provést deskripci systému vybraných lokalit a upozornit na jeho nejzávažnější handicapující prvky. Text také vymezuje vybrané intervence výchovně vzdělávacího typu, zaměřené směrem k Romům v sociálně vyloučených lokalitách. Ty jsou voleny s didaktickým záměrem a cíleny do několika oblastí...
The text is written in character of theoretical and practical study. It deals with problems of a Romany child in conditions of the contemporary educational system of the Czech Republic. To continue with this element the social system, where these individuals live, is investigated. Localities on level of social exclusion in the Czech Republic and Slovakia are the sphere of our interest. According to the special literature we define the criterium of social disadvantage and characterize its consequences to a Romany child integrated in the educational system. In the text we work with the definitions assimilation, inclusion, integration and intervention. Accusations of pedagogical and psychological consulting companies of using cultural conditioned methods in diagnostics of school maturity are checked. The survey from Slovakian Romany settlements and Czech social segregated lacalities is presented in the part devoted to collecting information. The aim of this part is to compare areas and specify the dominant problem of these localities. Then to determine the bases and strategies in accordance with the results and choose them on the scale of etniticum - social and economical problem. And after that to describe the system of the chosen localities and show its most important handicapped elements. The text also...