Povědomí učitelů mateřských škol o problematice koktavosti
Awareness of stuttering among teachers in nursery school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204299Identifiers
Study Information System: 282915
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education/Speech Therapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
koktavost, dítě v mateřské škole, učitelé mateřských škol, fyziologická neplynulost, incipientní koktavost, zásady komunikaceKeywords (English)
stuttering, preschool child, preschool teachers, physiological disfluency, incipient stuttering, principles of communicationPředmětem bakalářské práce je povědomí učitelů mateřských škol v Praze o problematice koktavosti. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda a jaké mají učitelé mateřských škol v Praze informace o problematice koktavosti, zda by dokázali zvolit postupy doporučované odborníky, tedy ty vhodné. Teoretická část této bakalářské práce je rozdělena do tří dále členěných kapitol. První kapitola nabízí úvod do problematiky koktavosti, seznamuje se základními informacemi o diagnóze, její etiologii, symptomatologii a klasifikaci, také jsou zde podrobněji charakterizovány jednotlivé formy koktavosti. Ve druhé kapitole je nastíněna problematika týkající se přechodu fyziologické neplynulosti do incipientní koktavosti, dále se věnuje diagnostice a terapii koktavosti. Kapitola je zakončena charakteristikou dítěte s koktavostí v mateřské škole a základními pravidly v komunikaci s dítětem s koktavostí. Třetí kapitola je věnována výzkumnému šetření, jehož cílem bylo, prostřednictvím dotazníkového šetření, získat informace o tom, zda a jaké mají učitelé mateřských škol znalosti o problematice koktavosti. K účasti na výzkumu byli osloveni učitelé běžných mateřských škol v Praze. Dotazník byl rozdělen do tří hlavních sekcí týkajících se koktavosti, ty se věnovaly základním informacím o diagnóze koktavosti, následně...
The subject of the bachelor's thesis is awareness of stuttering among teachers in nursery school. The aim of this thesis was to find out using quantitative research if preschool teachers from schools in Prague know basic information about the diagnosis of stuttering and whether they know basic principles of communication with a child who stutters. The theoretical part of this bachelor's thesis is divided into three sections each with more subsections. The first chapter offers an introduction into the issue of stuttering, and introduces basic information about the diagnosis, its etiology, symptomatology and classification. Also, phases of stuttering are described in more detail here. The second chapter outlines the issue concerning transition from physiological disfluency to incipient stuttering, and it addresses diagnosis and therapy of stuttering. The chapter concludes with a characteristic of a preschool child who stutters and basic principles of communication with a child who stutters. The third chapter is dedicated to a research investigation which aim was by questionnaire get information on whether and what knowledge do preschool teachers have about the issue of stuttering. Preschool teachers from mainstream schools in Prague were asked to participate. Connected to stuttering, the...
