Současný Hollywood v období recyklace filmových příběhů
Modern Hollywood in the age of storytelling recyclability
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202941Identifikátory
SIS: 282509
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bednařík, Petr
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
film, Hollywood, narativní struktury, sequel, kinematografie, filmový průmysl, tržby z kinKlíčová slova (anglicky)
film, Hollywood, narrative structures, sequel, cinematography, film industry, box officePředkládaná práce se zabývá analýzou komerčně nejúspěšnějších hraných amerických filmů natočených v letech 2014 - 2024. Jejím cílem je stanovit poměr originálních a neoriginálních titulů mezi nejvýdělečnějšími filmy daného období a identifikovat faktory, které ovlivňují jejich komerční úspěšnost. Práce poskytuje teoretické ukotvení prostřednictvím definic klíčových pojmů, stručného přehledu historie filmu a představení současných trendů ve filmovém průmyslu. Zvolená metodologie kombinuje kvantitativní a kvalitativní přístup. Kvantitativní část využívá frekvenční analýzu vzorku 220 nejvýdělečnějších filmů globálně za účelem určení podílu originálních a neoriginálních projektů. Kvalitativní část je realizována formou případových studií, které zkoumají konkrétní strategie vedoucí k vysoké komerční úspěšnosti vybraných filmů. Na základě syntézy obou přístupů práce dospívá k závěru, že nejvýdělečnější hollywoodské filmy zkoumaného období jsou převážně založeny na recyklačních narativních strukturách, přičemž originalita bývá často upozaděna ve prospěch využívání existujících značek a pokračování zavedených sérií. Mezi klíčové faktory jejich komerční úspěšnosti patří existence silné multimediální značky, vytvoření filmové události, promyšlená práce s publikem a aplikace klasického stylu vyprávění. V...
This thesis analyzes the most commercially successful American feature films made between 2014 and 2024. Its aim is to determine the ratio of original and non-original titles among the highest-grossing films of the period and to identify the factors that influence their commercial success. The thesis provides a theoretical foundation through definitions of key terms, a brief overview of film history, and a presentation of current trends in the film industry. The chosen methodology combines quantitative and qualitative approaches. The quantitative part uses frequency analysis of a sample of the 220 highest-grossing films globally to determine the proportion of original and non-original projects. The qualitative part is carried out in the form of case studies that examine specific strategies leading to the high commercial success of selected films. Based on a synthesis of both approaches, the thesis concludes that the highest-grossing Hollywood films of the period under review are predominantly based on recycled narrative structures, with originality often taking a back seat to the use of existing brands and the continuation of established series. Key factors in their commercial success include the existence of a strong multimedia brand, the creation of a film event, thoughtful work with the...
