3+1 tip, jak zařadit ženy - filozofky do výuky filozofie na SŠ
3+1 tips on how to incorporate female philosophers into philosophy classes at secondary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202576Identifikátory
SIS: 278635
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šebešová, Petra
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství filozofie pro střední školy - Učitelství historie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
genderová reprezentace|výuka filozofie|střední škola|feministická filozofie|učebnice filozofie|inkluzivní vzdělávání|problémová výuka|didaktika filozofie|antropocén|etika péče|filozofický manifest|Kristina PisánskáKlíčová slova (anglicky)
gender representation|philosophy teaching|secondary school|feminist philosophy|philosophy textbooks|inclusive education|problem-based teaching|philosophy didactics|Anthropocene|ethics of care|philosophical manifesto|Christine de PisanDiplomová práce hledá odpověď na otázku, jak lze zařadit filozofky do výuky filozofie na středních školách. Nejprve analyzuje tři české středoškolské učebnice, a zkoumá, jak jsou autorky v těchto učebnicích reprezentovány. Práce následně představuje čtyři devadesátiminutové výukové bloky a k nim vytvořené metodické postupy a pracovní listy, které předkládají návrh, jak lze s ženami - filozofkami ve výuce na českých středních školách pracovat. Tři výukové bloky se zabývají tématy současné filozofie; první je věnován antropocénu a vizím budoucnosti, druhý se věnuje přístupu ke zvířatům, třetí etice péče a odolnosti. Tyto tři workshopy seznamují žactvo i se zahraničními i českými filozofkami. Čtvrtý výukový blok ukazuje, že ženy filozofky mohou vstupovat i do výuky dějin filozofie, a představuje filozofii středověké autorky Kristiny Pisánské. Práce bude obsahuje reflexi odučených výukových bloků, vycházející ze zpětné vazby žáky a žákyň z rozhovorů s vyučujícími.
This thesis attempts to answer the question of how female philosophers can be incorporated into the teaching of philosophy in secondary schools. It begins by analyzing three Czech secondary school textbooks and examining how female authors are represented in these textbooks. The thesis then presents four 90-minute teaching units and accompanying methodological procedures and worksheets that propose ways of working with female philosophers in Czech secondary school teaching. Three teaching units deal with topics in contemporary philosophy; the first is devoted to the Anthropocene and visions of the future, the second to attitudes toward animals, and the third to the ethics of care and resilience. These three workshops introduce students to both foreign and Czech female philosophers. The fourth teaching unit shows that women philosophers can also be included in the teaching of the history of philosophy and presents the philosophy of the medieval author Christine de Pisan. The work will include a reflection on the teaching units taught, based on feedback from students from interviews with teachers.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Prehľad dejín filozofie: základy doxografie
Legowicz, Jan (Obzor, 1973) -
Filozofie pro normální lidi
Peregrin, Jaroslav (Dokořán, 2008)
