Lapbook a jeho potenciál pro rozvoj čtenářských strategií
Lapbook and it is potential for developing reading strategies
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198531Identifiers
Study Information System: 273467
Collections
- Kvalifikační práce [19969]
Author
Advisor
Referee
Wildová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
lapbook, čtenářské strategie, čtenářská gramotnost, akční výzkum, E-U-R model, primárnívzděláváníKeywords (English)
lapbook, reading strategies, reading literacy, action research, E-R-Rmodel, primary educationTato diplomová práce se zabývá využitím lapbooku jako inovativní metody ve výuce čtení se zaměřením na rozvoj čtenářských strategií u žáků 1. stupně ZŠ. Cílem práce bylo navrhnout, implementovat a zreflektovat tuto metodu prostřednictvím akčního výzkumu. Teoretická část se věnuje problematice čtenářské gramotnosti, čtenářských strategií a konceptu lapbooku obecně. Praktická část obsahuje akční výzkum, který se zaměřuje na implementaci lapbooku do výuky čtení na prvním stupni základní školy. Metody sběru dat zahrnují pozorování, rozhovor s učitelkou a reflektivní listy po realizaci, od žáků i od paní učitelky. Na základě zjištění a reflexe jsou formulována doporučení pro další využívání lapbooku v pedagogické praxi. Tato práce přináší cenné informace a inspiraci nejen pro učitele základních škol, kteří chtějí obohatit výuku čtení zaměřenou na rozvoj čtenářských strategií touto metodou. Nové pedagogické zkušenosti přinesl tento výzkum i pro mě jako autorku.
This thesis deals with the use of lapbook as an innovative method in teaching reading with a focus on the development of reading strategies in primary school students. The aim of the thesis was to design, implement and reflect on this method through action research. The theoretical part deals with the issues of literacy, reading strategies and the concept of lapbook in general. The practical part contains action research that focuses on the implementation of the lapbook in reading instruction at the primary school. Data collection methods include observation, teacher interview, and post-implementation questionnaires, both from the students and the teacher. Based on the findings and reflection, recommendations for further use of the lapbook in teaching practice are formulated. This work provides valuable information and inspiration not only for primary school teachers who want to enrich reading instruction aimed at developing reading strategies using this method. New pedagogical experiences have also been brought by this research for me as the author.