Algoritmy pro multi-agentní hledání cest s protivníkem
Algorithms for adversarial multi-agent path finding
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193189Identifiers
Study Information System: 269231
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Bulín, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computer Science with specialisation in Artificial Intelligence
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
6. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
MAPF|AMAPF|protivník|autonomní agent|diskrétní simulaceKeywords (English)
MAPF|AMAPF|adversary|autonomous agent|discrete simmulationMulti-agentní hledání cest s protivníkem je grafový problém. V několika vrcholech grafu jsou rozmístěni pohybliví agenti. Agenti jsou rozděleni do dvou týmů: útočníci a obránci. Každý útočník má přiřazen jeden cílový vrchol v grafu. Cílem útočníků je obsadit přiřazené cílové vrcholy, zatímco cílem obránců je zabránit útočníkům v dosažení jejich cílů. Oba týmy střídavě provádějí jeden tah dle vybraného algoritmu. Při jednom tahu se smí všichni agenti přesunout po hraně grafu do sousedního volného vrcholu, nebo mohou zůstat v aktuálním vrcholu. Cílem této práce je implementovat jak několik existu- jících algoritmů pro tým obránců i útočníků, tak několik nových algoritmů a rozšíření pro tým obránců. Tyto algoritmy poté experimentálně porovnáme ve vytvořeném prostředí.
Adversarial multi-agent path finding is a graph problem. In several vertices of the graph, mobile agents are distributed, which are divided into two teams: attackers and defenders. Each attacker is assigned one target vertex in the graph. The goal of the attackers is to occupy the assigned target vertices, while the goal of the defenders is to prevent the attackers from reaching their objectives. Both teams alternately perform one move according to the selected algorithm. In one move, all agents are allowed to move along the edge of the graph to the neighboring free vertex or they can stay at the current vertex. The aim of this work is to implement both several existing algorithms for the team of defenders and attackers, as well as several new algorithms and extensions for the team of defenders. We will then experimentally compare these algorithms in the created environment.