Didaktická interpretace povídkového souboru Želary pro 2. stupeň ZŠ
Didactic interpretation of short story collection Želary for lower secondary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193150Identifiers
Study Information System: 246334
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Laufková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Želary, Květa Legátová, didaktická interpretace, didaktický potenciál, povídkový cyklusKeywords (English)
Želary, Květa Legátová, didactic interpretation, didactic potential, short story cycleNámětem této diplomové práce je využití díla současné české literatury při výuce literatury na 2. stupni základní školy. Jako zástupce současné české literatury byl vybrán povídkový cyklus Želary autorky Květy Legátové z roku 2001. Cílem práce je toto dílo literárně a didakticky interpretovat a následně v praxi ověřit a zanalyzovat vlastní návrh lekce. První část práce se věnuje autorce, její tvorbě a literárnímu kontextu, ve kterém dílo vzniklo. V další kapitole je vytvořena literární intepretace díla, která je zaměřena na jednotlivé roviny analýzy inspirované Seminářem České knižnice. Následně jsou pro návrh lekce vybrány úryvky z díla a vyhodnocen jejich didaktický potenciál. Praktická část diplomové práce se věnuje vlastnímu návrhu lekce a jejímu zakotvení v Rámcovém vzdělávacím programu. Návrh lekce je popisován pomocí metodiky 3A - anotace, analýza a alterace. Primárně je lekce zaměřena na práci s literárním textem a využívá rozdělení hodiny do 3 fází - evokace, uvědomění a reflexe. Dále je v práci vytvořena podrobná reflexe lekce, která byla realizována v 8. ročníku základní školy, a jsou formulovány návrhy na alteraci zjištěných nedostatků. V závěru jsou rozpracovány další možnosti, jak dílo Želary ve výuce využít. KLÍČOVÁ SLOVA Želary, Květa Legátová, didaktická interpretace, didaktický...
The topic of this thesis is the use of contemporary Czech literature in teaching literature in the 2nd grade of primary school. The short story cycle Želary by Květa Legátová, published in 2001, was chosen as a representative of contemporary Czech literature. The aim of the thesis is to interpret this work both literally and didactically, and then to verify and analyze the lesson design in practice. The first part of the thesis deals with the author, her work, and the literary context in which the work was created. The next chapter develops a literary interpretation of the work, focusing on different levels of analysis inspired by the Czech Library Seminar (Seminář České knižnice). Subsequently, excerpts from the work are selected for the lesson design, and their didactic potential is evaluated. The practical part of the thesis is devoted to the actual lesson design and its embedding in the Framework Curriculum. The lesson design is described using the 3A procedure: annotation, analysis, and alteration. Primarily, the lesson focuses on working with a literary text and uses the division of the lesson into three phases: evocation, awareness, and reflection. Additionally, the thesis includes a detailed reflection on the lesson, which was implemented in the 8th grade of primary school, and formulates...
