Didaktická interpretace povídkového souboru Želary pro 2. stupeň ZŠ
Didactic interpretation of short story collection Želary for lower secondary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193150Identifikátory
SIS: 246334
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Laufková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
6. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Želary, Květa Legátová, didaktická interpretace, didaktický potenciál, povídkový cyklusKlíčová slova (anglicky)
Želary, Květa Legátová, didactic interpretation, didactic potential, short story cycleNámětem této diplomové práce je využití díla současné české literatury při výuce literatury na 2. stupni základní školy. Jako zástupce současné české literatury byl vybrán povídkový cyklus Želary autorky Květy Legátové z roku 2001. Cílem práce je toto dílo literárně a didakticky interpretovat a následně v praxi ověřit a zanalyzovat vlastní návrh lekce. První část práce se věnuje autorce, její tvorbě a literárnímu kontextu, ve kterém dílo vzniklo. V další kapitole je vytvořena literární intepretace díla, která je zaměřena na jednotlivé roviny analýzy inspirované Seminářem České knižnice. Následně jsou pro návrh lekce vybrány úryvky z díla a vyhodnocen jejich didaktický potenciál. Praktická část diplomové práce se věnuje vlastnímu návrhu lekce a jejímu zakotvení v Rámcovém vzdělávacím programu. Návrh lekce je popisován pomocí metodiky 3A - anotace, analýza a alterace. Primárně je lekce zaměřena na práci s literárním textem a využívá rozdělení hodiny do 3 fází - evokace, uvědomění a reflexe. Dále je v práci vytvořena podrobná reflexe lekce, která byla realizována v 8. ročníku základní školy, a jsou formulovány návrhy na alteraci zjištěných nedostatků. V závěru jsou rozpracovány další možnosti, jak dílo Želary ve výuce využít. KLÍČOVÁ SLOVA Želary, Květa Legátová, didaktická interpretace, didaktický...
The topic of this thesis is the use of contemporary Czech literature in teaching literature in the 2nd grade of primary school. The short story cycle Želary by Květa Legátová, published in 2001, was chosen as a representative of contemporary Czech literature. The aim of the thesis is to interpret this work both literally and didactically, and then to verify and analyze the lesson design in practice. The first part of the thesis deals with the author, her work, and the literary context in which the work was created. The next chapter develops a literary interpretation of the work, focusing on different levels of analysis inspired by the Czech Library Seminar (Seminář České knižnice). Subsequently, excerpts from the work are selected for the lesson design, and their didactic potential is evaluated. The practical part of the thesis is devoted to the actual lesson design and its embedding in the Framework Curriculum. The lesson design is described using the 3A procedure: annotation, analysis, and alteration. Primarily, the lesson focuses on working with a literary text and uses the division of the lesson into three phases: evocation, awareness, and reflection. Additionally, the thesis includes a detailed reflection on the lesson, which was implemented in the 8th grade of primary school, and formulates...
