Canisterapie nejen ve speciální pedagogice
Canistherapy not only in the special education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192900Identifikátory
SIS: 268579
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kropáč, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
speciální pedagogika|vzdělávání|pes|dítě|canisterapie|příměstský táborKlíčová slova (anglicky)
special education|education|dog|child|canistherapy|summer campDiplomová práce volně navazuje teoretickou i praktickou částí na bakalářskou práci s názvem Možnosti využití canisterapie ve výchovně vzdělávacím procesu. Tato diplomová práce je rozdělena na 2 části - teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje kapitolu Speciální pedagogika a kapitolu Osvětová činnost za pomoci psů. V první kapitole se věnuji definici pojmu speciální pedagogika, jejímu rozdělení na jednotlivé pedie (psychopedie, etopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, logopedie) a k nim přiřazuji popis několika vybraných znevýhodnění s poznatky, jaký pozitivní vliv zde na klienta (žáka) může mít pes. Druhá kapitola, Osvětová činnost za pomoci psů, je věnována edukativním projektům canisterapie, ukazuje, že se pes nevyužívá jen ve speciální pedagogice, ale také v běžném proudu vzdělávání i při vzdělávání široké veřejnosti v podobě přednášek, besed, workshopů a dalších aktivit. Praktická část je převážně věnována uceleným vzdělávacím aktivitám s živými psy, které byly využity mnou či našimi hosty na letním příměstském Kempu se psy 2023, pořádaném pod organizací Kroužek PP, z.s. Všechny tyto aktivity obsahují popis činností a závěrečné společné shrnutí toho, co se děti pomocí konkrétních aktivit naučily. V menší míře poskytuji pár kazuistik s výsledky práce se speciálně-pedagogickými...
The thesis loosely builds on both the theoretical and practical parts of the bachelor's thesistitled Possibilities of using canistherapy in the educational process. This thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part contains two main chapters - Chapter 1: Special Education and Chapter 2: Educational Activities with the Help of Dogs. In the first chapter, I focus on defining the term special education, its division into individual fields (psychopedagogy, etopedagogy, surdopedagogy, ophthalmopedagogy, somatopedagogy, logopedics) and I provide descriptions of several selected disabilities along with insights into the positive effects that a dog can have on the client (student). The second chapter, Educational Activities with the Help of Dogs, is dedicated to educational projects involving canine therapy, demonstrating that dogs are not only used in special education but also in mainstream education and in educating the broader public through lectures, discussions, workshops, and other activities. The practical part is dedicated to comprehensive educational activities with live dogs, which were utilized by me or our guests during the summer dog camp in 2023, organized by Kroužek PP, z.s. All these activities include descriptions of the activities and a one final...