Výuka chemie ve Waldorfských základních školách
Chemistry Education at Waldorf Elementary Schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192747Identifikátory
SIS: 266651
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kuhnová, Marta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Chemie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra chemie a didaktiky chemie
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Alternativní školy, Waldorfská základní škola, Výuka chemieKlíčová slova (anglicky)
Alternative schools, Waldorf elementary school, Chemistry educationBakalářská práce se zabývá alternativním vzděláváním se zvláštním zaměřením na výuku chemie ve waldorfských školách. Teoretická část poskytuje přehled vývoje a charakteristik alternativních škol v České republice i v zahraničí. Dále se zaměřuje na principy a metody waldorfského vzdělávání, které vycházejí z antroposofických myšlenek Rudolfa Steinera. Praktická část práce analyzuje prostřednictvím ŠVP a realizovaných hospitací epochovou výuku chemie v 9. ročníku Waldorfské základní školy v Pardubicích a porovnává ji s výukou chemie na tradičních základních školách. Cílem práce je podrobně představit waldorfskou pedagogiku a její přínosy a omezení v kontextu výuky chemie. Výsledky pozorování výuky naznačují, že waldorfské školy poskytují žákům hlubší pochopení chemických konceptů prostřednictvím integrovaného a zážitkového přístupu, který podporuje jejich samostatné myšlení a kreativitu. Tato práce přispívá k diskusi o efektivitě alternativních vzdělávacích metod a jejich potenciálu pro rozvoj moderního školství. KLÍČOVÁ SLOVA Waldorfská škola Alternativní výuka Výuka chemie
This bachelor's thesis focuses on alternative education, with a special emphasis on the teaching of chemistry in Waldorf schools. The theoretical part provides an overview of the development and characteristics of alternative schools in the Czech Republic and abroad. It further delves into the principles and methods of Waldorf education, which are based on the anthroposophical ideas of Rudolf Steiner. The practical part of the thesis analyzes the epochal teaching of chemistry in the 9th grade at the Waldorf Elementary School in Pardubice, through the school's educational program and observed lessons, and compares it with the teaching of chemistry in traditional elementary schools. The aim of the thesis is to provide a detailed introduction to Waldorf pedagogy and its benefits and limitations in the context of chemistry education. The observation results suggest that Waldorf schools offer students a deeper understanding of chemical concepts through an integrated and experiential approach, which promotes their independent thinking and creativity. This thesis contributes to the discussion on the effectiveness of alternative educational methods and their potential for the development of modern education. KEYWORDS Waldorf elementary school Alternative schools Chemistry education
