Uroboros jako symbol věčné paměti: emblematika erbu Levinia Serafini v memorii pro Agostina Pettorali v Bologni.
Ouroboros as a symbol of eternal memory: the emblematics of the coat of arms of Levinio Serafini in a memoria for Agostino Pettorali in Bologna.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192157Identifiers
Study Information System: 260403
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Konečný, Lubomír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Art History
Department
Institute of Art History
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Uroboros|emblematika|erb|Hieroglyphica|Levinio Serafini|Archiginnasio|BolognaKeywords (English)
Ouroboros|emblematics|coat of arms|Hieroglyphica|Levinio Serafini|Archiginnasio|BolognaBakalářská práce se zabývá interpretací erbu Levinia Serafini, jenž je součástí memorie věnované Agostinu Pettorali ve vnitřním dvoře Archiginnasia v Bologni, a to jakožto emblému spojujícího symbol hada zakousnutého do svého vlastního ocasu (uroboros) s nápisem "Prior", z nichž se Serafiniho erb skládá. Interpretace je vystavěna s ohledem na dobovou emblematiku, jejíž původ můžeme klást do Bologni 16. století, a tudíž můžeme sledovat přímé navázání na Serafiniho erb, což je podloženo jednak archivním výzkumem, jednak obecnějším ikonografickým výkladem symbolu urobora v kontextu jeho užití v 16. století. V něm uroboros znázorňoval zejména čas, věčnost a svět, přičemž jedno z nejstarších vyobrazení urobora ve Chrysopeia Cleopatra je doprovázeno původně řeckým nápisem "vše je jeden", což může být v emblematice 16. století spojeno s nápisem "Prior" Levinia Serafini.
The bachelor thesis deals with the interpretation of the coat of arms of Levinio Serafini, which is part of a memoria dedicated to Agostino Pettorali in the inner court of the Archiginnasio in Bologna, as an emblem combining the symbol of a snake biting its own tail (ouroboros) with the inscription "Prior", of which Serafini's coat of arms is composed. The interpretation is constructed in connection with then contemporary emblematics, whose origins can be traced back to the 16th century Bologna, and thus a direct link to Serafini's coat of arms can be traced. This point of view is supported both by archival research and by an iconographical interpretation of the ouroboros symbol in the context of its use in the 16th century. In that, the ouroboros symbol represented time, eternity, and the concept of the world. One of the earliest depictions of the ouroboros in the Chrysopeia Cleopatra is accompanied by the originally Greek inscription 'all is one', which may be within the 16th century emblematics associated with Levinio Serafini's inscription "Prior".