Sonatina G dur op. 100 Antonína Dvořáka v pedagogické praxi
Sonatina G dur op. 100 by Antonín Dvořák in pedagogical praxis
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19111Identifiers
Study Information System: 67987
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Kubátová, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá analytickým rozborem Sonatíny G dur op. 100 pro housle a klavír jednoho z největších hudebních skladatelů 19. století - Antonína Dvořáka. Po stručném úvodu je obsah rozložen do pěti kapitol. První pojednává o skladatelově životě a o jeho komplexní tvorbě. Druhá kapitola je zaměřena pouze na tvorbu houslovou. Třetí kapitola obsahuje formální rozbor Sonatíny G dur pro housle a klavír. Těžiště práce je v kapitole čtvrté, která se zabývá interpretačním rozborem Sonatíny a jejími problémy z hlediska houslové metodiky. V poslední kapitole je zaznamenán nácvik skladby v pedagogické praxi na Základní umělecké škole v Litoměřicích ve třech úvodních hodinách. Příloha obsahuje notový materiál rozebírané skladby dle kritického vydání.
This Dissertation deals with an analysis of Sonatina G major op. 100 for violin and piano by one of the greatest, 19th-eentury composer - Antonín Dvořák. After a concise introduction, the content is spread to five chapters. Chapter 1 denotes the composer's life and his complex work. Chapter 2 is purely focused on his violin works. Chapter 3 contains formal analysis of Sonatina G major for violin and piano. The dissertation's emphasis is introduced in Chapter 4, where I engage my interest in both the interpretative analysis of the Sonatina G major and the questions from the violin methodology's point of view. Chapter 5 records the teacher's pratice of the opus in the Elementary School of the Arts in the first three lessons. And further in the Attachment, there is a notation score of the studied piece according to the critical edition.