Druhý jako druhé tělo
The other as the other body
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19008Identifiers
Study Information System: 69048
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Kouba, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
4. 2. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce si klade otázku, jak je možná zkušenost s druhým člověka. Tzv. problém intersubjektivity je otevřen v prostředí fenomenologické tradice a to konkrétně v kontextu díla Maurice Merleau-Pontyho. Většina pozornosti je proto věnována kapitole "Druhý a lidský svět" jeho práce Fenomenologie vnímání. Cílem práce je odkrýt povahu řešení otázky, které Merleau-Ponty nabízí, a podrobit jeho závěry kritice. Ukazuje se, že Merleau-Pontyho odhalení intersubjektivity jakožto interkorporeity je koherentní, pokud se v překonávání dualismu subjektu a objektu postoupí dále než ve Fenomenologii vnímání. Inspirace k takovémuto domyšlení byla nalezena v pozdějším Merleau-Pontyho díle Viditelné a neviditelné. Zkušenost druhého tak je možné vysvětlit, překonáme-li dualismus individuálního a obecného.
The work poses the question of how is it possible to experience another human. This so-called problem of intersubjectivity is opened within the phenomenological tradition, specifically in the context of Maurice Merleau-Ponty's oeuvre. Most of the attention is, therefore, dedicated to "Other Selves and the Human World", a chapter of Phenomenology of Perception. The main goal is to disclose the nature of the solution presented by Merleau- Ponty and to submit it to a critique. Merleau-Ponty's account of intersubjectivity as intercorporeity shows coherent provided the overcoming of the subject-object dualism is carried further than it is in Phenomenology of Perception. An indication of the direction in which this could be achieved was found in Merleau-Ponty's later The Visible and the Invisible. Experience of another human is, thus, possible to explain if we overcome the dualism of the individual and the general.