Zobrazit minimální záznam

A View on Reflection in Nursing and Social Work Education
dc.contributor.advisorLorenz, Walter
dc.creatorČajko Eibicht, Monika
dc.date.accessioned2024-04-08T11:57:41Z
dc.date.available2024-04-08T11:57:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188664
dc.description.abstractIn times of dynamic social changes and uncertainty, reflective practice becomes crucial for social work and nursing. This dissertation examines the epistemological foundations and the multidimensional nature of reflection within professional education from various theoretical perspectives tested through original empirical findings, which aim to prevent the reduction of reflection to a mere technique and instead promote dialogue, interdisciplinary cooperation, and participatory methods. Drawing on phenomenological and critical constructivist approaches deepens the understanding of educators' individual and collective experiences and reflective practices. The structure of the thesis corresponds to three empirical phases. The first phase investigates the characteristics of reflection and its developmental potential using SRIS and PHLMS questionnaires. The second phase, encompassing reflexive thematic analysis of interviews, addresses educators' views on reflection and their methods of promoting reflectivity among students. In the third phase, the work employs Q methodology to process and analyze various perspectives on reflection among educators. This method, still underutilized in the Czech context, allows for a deeper examination of the subjective aspects of educational practice. The participation...en_US
dc.description.abstractV období dynamických společenských změn a nejistot se reflektivní praxe stává pro sociální práci a ošetřovatelství klíčovou. Tato disertační práce zkoumá epistemologické základy a multidimenzionální povahu reflexe v rámci profesního vzdělávání z různých teoretických perspektiv testovaných prostřednictvím originálních empirických zjištění, jejichž cílem je předejít redukci reflexe na pouhou techniku, a naopak podpořit dialog, interdisciplinární spolupráci a participativní přístupy. Vychází z fenomenologického a kritického konstruktivistického přístupu s cílem prohloubit porozumění individuálním i kolektivním zkušenostem vzdělavatelů a jejich reflektivním praktikám. Struktura práce odpovídá třem empirickým fázím. První fáze zkoumá charakteristiky reflexe a její rozvojový potenciál prostřednictvím dotazníků SRIS a PHLMS. Druhá fáze, zahrnující reflexivní tematickou analýzu rozhovorů, se věnuje názorům vzdělavatelů na reflexi a jejich metodám podpory reflektivity u studentů. Ve třetí fázi práce využívá Q metodologii ke zpracování a analýze různých pohledů na reflexi mezi vzdělavateli. Tato metoda, v českém prostředí dosud málo využívaná, umožňuje hlubší zkoumání subjektivních aspektů vzdělávací praxe. Účast 35 vzdělavatelů vedla k identifikaci tří hlavních faktorů: fenomenologického, pragmatického a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectKritická reflexecs_CZ
dc.subjectprofesní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectošetřovatelstvícs_CZ
dc.subjectsociální prácecs_CZ
dc.subjectvšeobecné sestrycs_CZ
dc.subjectsociální pracovnícics_CZ
dc.subjectSRIScs_CZ
dc.subjectsebereflexecs_CZ
dc.subjectvhledcs_CZ
dc.subjectPHLMScs_CZ
dc.subjectmindfulnesscs_CZ
dc.subjectvšímavostcs_CZ
dc.subjectreflexivní tematická analýza (RTA)cs_CZ
dc.subjectQ metodologiecs_CZ
dc.subjectfenomenologiecs_CZ
dc.subjectkritický konstruktivismuscs_CZ
dc.subjectneoliberalismuscs_CZ
dc.subjecttechniky a metody podporující reflexics_CZ
dc.subjectreflexe jako kompetencecs_CZ
dc.subjectdefinice reflexecs_CZ
dc.subjectparticipacecs_CZ
dc.subjectdemokratizace výzkumucs_CZ
dc.subjectmezioborová spoluprácecs_CZ
dc.subjectosobnícs_CZ
dc.subjectinterpersonální a společenská dimenze reflexecs_CZ
dc.subjectCritical reflectionen_US
dc.subjectprofessional educationen_US
dc.subjectnursingen_US
dc.subjectsocial worken_US
dc.subjectsocial workersen_US
dc.subjectSRISen_US
dc.subjectself-reflectionen_US
dc.subjectinsighten_US
dc.subjectPHLMSen_US
dc.subjectmindfulnessen_US
dc.subjectmindfulnessen_US
dc.subjectreflective thematic analysis (RTA)en_US
dc.subjectQ methodologyen_US
dc.subjectphenomenologyen_US
dc.subjectCritical constructivismen_US
dc.subjectneoliberalismen_US
dc.subjecttechniques and methods to support reflectionen_US
dc.subjectreflection as competenceen_US
dc.subjectdefinitions of reflectionen_US
dc.subjectparticipationen_US
dc.subjectdemocratization of researchen_US
dc.subjectinterdisciplinary collaborationen_US
dc.subjectselfen_US
dc.subjectinterpersonal and social dimensions of reflectionen_US
dc.titlePohled na reflexi ve vzdělávání v oborech sociální práce a ošetřovatelstvícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-02-27
dc.description.departmentPhD Social Worken_US
dc.description.departmentDoktorský program Sociální prácecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId204015
dc.title.translatedA View on Reflection in Nursing and Social Work Educationen_US
dc.contributor.refereeBrnula, Peter
dc.contributor.refereeVacková, Jitka
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Worken_US
thesis.degree.disciplineSociální prácecs_CZ
thesis.degree.programSocial Policy and Social Worken_US
thesis.degree.programSociální politika a sociální prácecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Doktorský program Sociální prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::PhD Social Worken_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální prácecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Worken_US
uk.degree-program.csSociální politika a sociální prácecs_CZ
uk.degree-program.enSocial Policy and Social Worken_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csV období dynamických společenských změn a nejistot se reflektivní praxe stává pro sociální práci a ošetřovatelství klíčovou. Tato disertační práce zkoumá epistemologické základy a multidimenzionální povahu reflexe v rámci profesního vzdělávání z různých teoretických perspektiv testovaných prostřednictvím originálních empirických zjištění, jejichž cílem je předejít redukci reflexe na pouhou techniku, a naopak podpořit dialog, interdisciplinární spolupráci a participativní přístupy. Vychází z fenomenologického a kritického konstruktivistického přístupu s cílem prohloubit porozumění individuálním i kolektivním zkušenostem vzdělavatelů a jejich reflektivním praktikám. Struktura práce odpovídá třem empirickým fázím. První fáze zkoumá charakteristiky reflexe a její rozvojový potenciál prostřednictvím dotazníků SRIS a PHLMS. Druhá fáze, zahrnující reflexivní tematickou analýzu rozhovorů, se věnuje názorům vzdělavatelů na reflexi a jejich metodám podpory reflektivity u studentů. Ve třetí fázi práce využívá Q metodologii ke zpracování a analýze různých pohledů na reflexi mezi vzdělavateli. Tato metoda, v českém prostředí dosud málo využívaná, umožňuje hlubší zkoumání subjektivních aspektů vzdělávací praxe. Účast 35 vzdělavatelů vedla k identifikaci tří hlavních faktorů: fenomenologického, pragmatického a...cs_CZ
uk.abstract.enIn times of dynamic social changes and uncertainty, reflective practice becomes crucial for social work and nursing. This dissertation examines the epistemological foundations and the multidimensional nature of reflection within professional education from various theoretical perspectives tested through original empirical findings, which aim to prevent the reduction of reflection to a mere technique and instead promote dialogue, interdisciplinary cooperation, and participatory methods. Drawing on phenomenological and critical constructivist approaches deepens the understanding of educators' individual and collective experiences and reflective practices. The structure of the thesis corresponds to three empirical phases. The first phase investigates the characteristics of reflection and its developmental potential using SRIS and PHLMS questionnaires. The second phase, encompassing reflexive thematic analysis of interviews, addresses educators' views on reflection and their methods of promoting reflectivity among students. In the third phase, the work employs Q methodology to process and analyze various perspectives on reflection among educators. This method, still underutilized in the Czech context, allows for a deeper examination of the subjective aspects of educational practice. The participation...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský program Sociální prácecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV