Hodnocení modelových otázek k přijímací zkoušce na lékařské fakulty dle revidované Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů
Characterizing sample questions for medical school admission exam using Bloom`s revised taxonomy of learning objectives
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187842Identifiers
Study Information System: 266433
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Bílek, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Chemistry Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Přijímací zkoušky na lékařskou fakultu, revidovaná Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů, modelové otázky, přijímací zkoušky na lékařskou fakultuKeywords (English)
Admission exam for medical school, exam analysis, revised Bloom`s taxonomy of educational objectives, sample exam questions, admission examsTato práce se zabývá hodnocením modelových otázek k přijímacím zkouškám na lékařské fakulty dle revidované Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů. Cílem práce je zhodnotit rozložení typů otázek v rámci dimenze znalostí a dimenze kognitivních procesů. Dále potom tyto výsledky srovnat s požadavky a názory vyučujících na lékařských fakultách. Teoretická část nejprve podává základní informace o organizaci přijímacích zkoušek na lékařské fakulty, dále shrnuje základní informace o původní a revidované Bloomově taxonomii, jejím významu a možnostech využití jakožto objektivního nástroje hodnocení schopností studentů. V praktické části jsou nejprve modelové otázky analyzovány s využitím revidované Bloomovy taxonomie. Poté byli dotazováni zástupci vyučujících z lékařských fakult na názor ohledně důležitých schopností uchazečů o studium a toho, jakým způsobem je či není možné je testovat. Výsledky shrnují rozvrstvení typů otázek dle dimenzí Bloomovy taxonomie. Z analýzy vyplývá, že modelové otázky jsou zaměřeny převážně na testování nižších úrovní kognitivní dimenze, z dimenze znalostí jsou to primárně znalosti faktické a konceptuální. Dle respondentů z řad vyučujících na lékařských fakultách jsou však u studentů žádoucí spíše vyšší kognitivní schopnosti. Výsledky této práce tedy naznačují rozpor mezi účelem a...
This thesis is focused on characterising sample questions for medical school admission exam using Bloom`s revised taxonomy of learning objectives. The aim of the thesis is to evaluate the distribution of question types within the dimension of knowledge and the dimension of cognitive processes. Secondly, to compare these results with the requirements and opinions of professors teaching at medical faculties. The theoretical part provides basic information about the organization of the admission exams to medical faculties, and then summarizes basic information about the original and revised Bloom's taxonomy. In the practical part of this thesis, model questions are analyzed using the revised Bloom's taxonomy. Secondly, the teachers from the medical faculties were asked their opinion on the most important abilities of the medical students and on the possible ways to test them. The results show the stratification of question types according to the dimensions of Bloom's taxonomy. The analysis reveals that the model questions are mainly focused on testing the lower levels of the cognitive dimension, and the first two levels of the knowledge dimension. However, according to the respondents from among the teachers at medical faculties, higher cognitive abilities are more desirable for students. The results...