Varianty fonému /b/ ve španělštině a jejich výslovnost českými mluvčími
Variants of the /b/ phoneme in Spanish and their pronunciation by Czech speakers
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186582Identifiers
Study Information System: 245907
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Krinková, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
španělština|čeština|fonetika|osvojování jazyka|Praat|výslovnostKeywords (English)
Spanish|Czech|Phonetics|language acquisition|Praat|pronunciationTato bakalářská práce se zabývá fonémem /b/ ve španělštině a tím, jaký problém dělá českým mluvčím španělštiny si pravidla pro výslovnost fonému osvojit. V teoretické části práce jsou popsány fonémy v obou jazycích, možné kontexty působící problémy a didaktické přístupy k osvojování zvukové stránky jazyka. Součástí práce je výzkum mezi studenty španělštiny pomocí nahrávek čteného textu, k analýze byl použit fonetický program Praat. Výsledky zkoumání ukázaly, že studentům španělštiny dělá problém si pravidla pro výslovnost fonému osvojit, hlavně kvůli psané formě. Jsou tedy navrženy metody, jakými fonetiku do výuky více začlenit. Klíčová slova: španělština, čeština, fonetika, osvojování jazyka, Praat, výslovnost
This bachelor's thesis deals with the phoneme /b/ in Spanish and the difficulty for Czech speakers of Spanish to learn the rules for pronouncing the phoneme. The theoretical part of the thesis describes the phonemes in both languages, possible contexts causing problems and didactic approaches to the acquisition of the phonological aspect of the language. The thesis includes research among students of Spanish, and the phonetic program Praat was used for the analysis. The results of the investigation showed that students find it difficult to acquire the rules for the phoneme pronunciation, mainly because of the written form. Thus, methods are proposed to incorporate phonetics more into the teaching. Key words: Spanish, Czech, phonetics, language acquisition, Praat, pronunciation