JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Za 20 minut:Vážení uživatelé Digitálního repozitáře UK, z důvodu pravidelné údržby bude repozitář cca od 13:15 do 13:30 dočasně nedostupný. Uložte si prosím včas svoji práci a odhlaste s repozitáře. Děkujeme za pochopení. || Dear CU Digital Repository users, the repository will be temporarily unavailable due to the regular maintenance from approximately 13:15 PM to 13:30 PM. Please save your work in time and log out of the repository.
Varianty fonému /b/ ve španělštině a jejich výslovnost českými mluvčími
Variants of the /b/ phoneme in Spanish and their pronunciation by Czech speakers
Tato bakalářská práce se zabývá fonémem /b/ ve španělštině a tím, jaký problém dělá českým mluvčím španělštiny si pravidla pro výslovnost fonému osvojit. V teoretické části práce jsou popsány fonémy v obou jazycích, možné kontexty působící problémy a didaktické přístupy k osvojování zvukové stránky jazyka. Součástí práce je výzkum mezi studenty španělštiny pomocí nahrávek čteného textu, k analýze byl použit fonetický program Praat. Výsledky zkoumání ukázaly, že studentům španělštiny dělá problém si pravidla pro výslovnost fonému osvojit, hlavně kvůli psané formě. Jsou tedy navrženy metody, jakými fonetiku do výuky více začlenit. Klíčová slova: španělština, čeština, fonetika, osvojování jazyka, Praat, výslovnost
This bachelor's thesis deals with the phoneme /b/ in Spanish and the difficulty for Czech speakers of Spanish to learn the rules for pronouncing the phoneme. The theoretical part of the thesis describes the phonemes in both languages, possible contexts causing problems and didactic approaches to the acquisition of the phonological aspect of the language. The thesis includes research among students of Spanish, and the phonetic program Praat was used for the analysis. The results of the investigation showed that students find it difficult to acquire the rules for the phoneme pronunciation, mainly because of the written form. Thus, methods are proposed to incorporate phonetics more into the teaching. Key words: Spanish, Czech, phonetics, language acquisition, Praat, pronunciation