Archetypální narativizace a její použití v dezinformacích
Archetypal narrativisation and it's use in disinformations
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186032Identifiers
Study Information System: 257939
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Soukup, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
20. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Archetypy, archetypální narativizace, dezinformace, psychologie, narativizice, mediální gramotnost, kritické myšlení, prezidenstké volby, řetězový emailKeywords (English)
Archetypes, archetypal narrativisation, disinformation, misinformation, psychology, narrative theory, media literacy, critical thinking, presidential election, chain emailCílem práce Archetypální narativizace a její použití v dezinformacích je ověřit spojitost mezi archetypální narativizací a dezinformacemi, popsat jaké archetypální narativy dezinformace nejčastěji využívají, systematizovat je a následně popsat na jaké emoce archetypální narativizace v dezinformacích cílí. Tato diplomová práce zkoumá využití archetypální narativizace jako přesvědčovací techniky v dezinformačních řetězových emailech. Na základě konceptu archetypů z jungovské psychologie a teorie narativizace tento výzkum zkoumá, jak jsou archetypální prvky strategicky využívány k utváření a šíření zavádějících informací. Prostřednictvím komplexního přehledu literatury a analýzy konkrétních dezinformačních zpráv tato práce zkoumá základní motivace a účinky využívání archetypů v dezinformačních narativech. Využitím hluboce zakořeněných psychologických vzorců a kolektivní kulturní symboliky se tyto kampaně snaží manipulovat s emocemi, podporovat kognitivní předsudky a využívat společenské rozpory. Používání archetypů, jako je Hrdina, Mudrc a Rebel, umožňuje vysilatelům dezinformačním sdělení vytvářet přesvědčivá vyprávění, která rezonují s cílovým publikem a vyvolávají specifické emotivní reakce. V závěru práce je navrhován další interdisciplinární výzkum a vývoj účinných protiopatření proti zneužívání...
The aim of the diploma thesis Archetypal narrativisation and it's use in disinformations is to verify the connection between archetypal narrativization and misinformation, to describe which archetypal narratives are most often used by misinformation, to systematize them and then to describe which emotions are targeted by archetypal narrativization in misinformation. This study therefore explores the use of archetypal narrativization as a persuasion technique in disinformation campaigns. Drawing on the concept of archetypes from Jungian psychology and narrativization theory, this research examines how archetypal elements are strategically used to shape and disseminate misinformation. Through a comprehensive literature review and analysis of specific misinformation messages, the study examines the underlying motivations and effects of the use of archetypes in misinformation narratives. By exploiting deeply embedded psychological patterns and collective cultural symbolism, these campaigns seek to manipulate emotions, promote cognitive biases, and exploit social contradictions. The use of archetypes such as hero, villain, and victim allows purveyors of disinformation messages to create compelling narratives that resonate with target audiences and elicit specific responses. The thesis proposing further...