Práce s knihou jako prostředkem k rozvoji předčtenářské gramotnosti u dětí se sluchovým postižením v mateřské škole
Book as a support for reading literacy development in children with hearing impairment in a kindergarten
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185796Identifiers
Study Information System: 254436
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Hudáková, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institut of Deaf Studies
Date of defense
7. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
čtení|žáci se specifickými vzdělávacími potřebami|sluchové postižení|předškolní věkKeywords (English)
reading|pupils with specific learning difficulties|hearing impairment|pre-school ageTato bakalářská práce se zaměřuje na cílenou práci s knihou jako prostředkem k naplnění čtenářské pregramotnosti v mateřské škole u dětí se sluchovým postižením. V teoretické části práce jsou uvedeny definice gramotnosti, čtenářské gramotnosti a čtenářské pregramotnosti. Poté se práce zaměřuje na faktory, které v předškolním období ovlivňují čtenářskou pregramotnost. Další kapitoly se věnují propojení této problematiky se současným rámcovým vzdělávacím programem a čtenářskými strategiemi vhodnými v předškolním vzdělávání. Závěr teoretické části věnuje pozornost problematice dětí s vadou sluchu v souvislosti s čtenářskou pregramotností a stručně tématu knihy a významu pro rozvoj čtenářské pregramotnosti. Praktická část práce se věnuje výzkumu možných způsobů realizace cílené práce v mateřské škole pro děti se sluchovým postižením a jejich reakcím na tyto aktivity.
This bachelor's thesis focuses on working with the book as means of achieving reading preliteracy in kindergarten children with hearing impairments. In the theoretical part of the thesis are presented the definitions of literacy, reading literacy and reading preliteracy. Afterwards, the thesis points out factors that influence reading preliteracy in the preschool period. The following chapters explore the connections between this issue and the current curriculum and reading strategies appropriate in preschool education. The final chapter of the theoretical part, highlights the issue of children with hearing impairment in relation to reading preliteracy and briefly mentions the topic of the book and its importance for the development of reading preliteracy. The practical part of the thesis is then devoted to the research of possible ways of implementing solutions for kindergarten children with hearing impairments and their reactions to these activities.