Gamifikace aneb budoucnost ve výuce
Gamification - The Future in Education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183186Identifiers
Study Information System: 254734
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
14. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Gamifikace|Vzdělávání|Učení|Motivace|Angažmá|Cíl|Hra|Počítačové hry|Simulace|Mechanismy|Herní prvky|Hráč|Uživatel|Žák|Design|MarketingKeywords (English)
Gamification|Education|Learning|Motivation|Engagement|Goal|Game|PC game|Simulation|Mechanisms|Game elements|Player|User|Learner|Design|MarketingTato bakalářská práce se zaměřuje na téma gamifikace ve vzdělávání a poskytuje ucelený pohled na využití principů a metod pomocí moderní technologie. Zahrnuje historický vývoj gamifikace a postupně se přesouvá k její současné podobě za využití moderních technologií. Práce důkladně vysvětluje klíčové pojmy a terminologii spojenou s gamifikací. Velká pozornost je zde věnována zejména Game Based learningu (GBL). Dále shrnuje výhody a nevýhody aplikace zmíněných výukových metod ve vzdělávání. Vysvětluje vztahem mezi několika teoriemi motivace a gamifikací a přináší přehled současných videoher a aplikací. Na závěr práce zhodnocuje potenciál počítačových her a aplikací využívajících moderních technologii ve vzdělávací oblasti.
This bachelor's thesis focuses on the topic of gamification in education and provides a complex view of the use of principles and methods using modern technology. It covers the historical development of gamification and gradually moves to the present using modern technology. The work thoroughly explains key concepts and terminology associated with gamification. In particular, much attention is paid to Game-based Learning (GBL). It also summarizes the advantages and disadvantages of applying the mentioned teaching methods in education. It explains the relationship between several theories of motivation and gamification and provides an overview of current video games and applications. Finally, the thesis evaluates the potential of computer games and applications using modern technology in the educational field.