Profil PR profesionálů v České republice
Czech Republic PR Professionals Profile
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182952Identifiers
Study Information System: 251583
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Shavit, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Strategic communication
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
27. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Public relations, strategická komunikace, komunikace, Česká republika, profesionalizace PR, spokojenost v profesi, ženy v PRKeywords (English)
Public relations, strategic communication, communication, PR in the Czech Republic, PR professionalization, professional satisfaction, women in PRCílem práce je popsat demografii českých PR profesionálů, zjistit vzdělání těchto pracovníků, profesi, ze které do public relations přišli, jejich pracovní náplň. Poslední výzkumnou otázkou je pak spokojenost s volbou profese a názory na podmínky úspěchu v této profesi. Práce je založená na anonymním online dotazníkovém šetření, kterého se na podzim 2022 zúčastnilo 463 PR profesionálů z České republiky. Vzorem pro dotazník byla pravidelná šetření britské CIPR State of the Profession a evropský dotazník European Communication Monitor. Na základě dat bylo zjištěno, že věkový průměr českých komunikačních profesionálů je 40 let, 87 % z nich má vysokoškolské vzdělání, více než polovina z nich v oboru sociálních věd. Většina dotazovaných přišla do PR z jiné oblasti, nejčastěji z médií, pro čtvrtinu pracovníků je práce v PR první profesí. Nehledě na pozici i roky zkušeností jsou nejčastější aktivitou všech PR profesionálů vztahy s médii, na druhém místě tvorba komunikačních strategií a třetí nejčastější je práce s textem. Většina dotazovaných se věnuje PR z více než 60 % svého úvazku. Pokud je jejich pozice doplněna další rolí, pak jde o marketing. Mezi respondenty bylo 60 % procent žen, i na vyšších pozicích se častěji věnují technickým činnostem (ve smyslu Grunig, 2013) a pohybují se v nižších příjmových...
The aim of the thesis is to describe the demographics of Czech PR professionals, the educational background of these workers, the original profession from which they came to public relations, and their job description. The last research question is satisfaction with their career choice and opinions on the conditions for success in this profession. The paper is based on an anonymous online questionnaire survey of 463 PR professionals from the Czech Republic in autumn 2022. The questionnaire was based on the regular UK CIPR State of the Profession survey and the European Communication Monitor questionnaire. Based on the data, it was found that the average age of Czech communication professionals is 40 years, 87% of them have a university degree, more than half of them in social sciences. Most of the respondents came to PR from another field, most often from the media, and for a quarter of the workers, working in PR is their first profession. Regardless of position or years of experience, the most common activity of all PR professionals is media relations, followed by communication strategies building, and the third most common is copywriting. Most respondents devote more than 60% of their time to PR. If their position is complemented by another role, it is marketing. Among the respondents, 60% were women,...