Show simple item record

Czech Republic PR Professionals Profile
dc.contributor.advisorHejlová, Denisa
dc.creatorKaclová, Markéta
dc.date.accessioned2023-07-24T19:29:34Z
dc.date.available2023-07-24T19:29:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/182952
dc.description.abstractThe aim of the thesis is to describe the demographics of Czech PR professionals, the educational background of these workers, the original profession from which they came to public relations, and their job description. The last research question is satisfaction with their career choice and opinions on the conditions for success in this profession. The paper is based on an anonymous online questionnaire survey of 463 PR professionals from the Czech Republic in autumn 2022. The questionnaire was based on the regular UK CIPR State of the Profession survey and the European Communication Monitor questionnaire. Based on the data, it was found that the average age of Czech communication professionals is 40 years, 87% of them have a university degree, more than half of them in social sciences. Most of the respondents came to PR from another field, most often from the media, and for a quarter of the workers, working in PR is their first profession. Regardless of position or years of experience, the most common activity of all PR professionals is media relations, followed by communication strategies building, and the third most common is copywriting. Most respondents devote more than 60% of their time to PR. If their position is complemented by another role, it is marketing. Among the respondents, 60% were women,...en_US
dc.description.abstractCílem práce je popsat demografii českých PR profesionálů, zjistit vzdělání těchto pracovníků, profesi, ze které do public relations přišli, jejich pracovní náplň. Poslední výzkumnou otázkou je pak spokojenost s volbou profese a názory na podmínky úspěchu v této profesi. Práce je založená na anonymním online dotazníkovém šetření, kterého se na podzim 2022 zúčastnilo 463 PR profesionálů z České republiky. Vzorem pro dotazník byla pravidelná šetření britské CIPR State of the Profession a evropský dotazník European Communication Monitor. Na základě dat bylo zjištěno, že věkový průměr českých komunikačních profesionálů je 40 let, 87 % z nich má vysokoškolské vzdělání, více než polovina z nich v oboru sociálních věd. Většina dotazovaných přišla do PR z jiné oblasti, nejčastěji z médií, pro čtvrtinu pracovníků je práce v PR první profesí. Nehledě na pozici i roky zkušeností jsou nejčastější aktivitou všech PR profesionálů vztahy s médii, na druhém místě tvorba komunikačních strategií a třetí nejčastější je práce s textem. Většina dotazovaných se věnuje PR z více než 60 % svého úvazku. Pokud je jejich pozice doplněna další rolí, pak jde o marketing. Mezi respondenty bylo 60 % procent žen, i na vyšších pozicích se častěji věnují technickým činnostem (ve smyslu Grunig, 2013) a pohybují se v nižších příjmových...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectPublic relationsen_US
dc.subjectstrategic communicationen_US
dc.subjectcommunicationen_US
dc.subjectPR in the Czech Republicen_US
dc.subjectPR professionalizationen_US
dc.subjectprofessional satisfactionen_US
dc.subjectwomen in PRen_US
dc.subjectPublic relationscs_CZ
dc.subjectstrategická komunikacecs_CZ
dc.subjectkomunikacecs_CZ
dc.subjectČeská republikacs_CZ
dc.subjectprofesionalizace PRcs_CZ
dc.subjectspokojenost v profesics_CZ
dc.subjectženy v PRcs_CZ
dc.titleProfil PR profesionálů v České republicecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-06-27
dc.description.departmentKatedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Marketing Communication and Public Relationsen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId251583
dc.title.translatedCzech Republic PR Professionals Profileen_US
dc.contributor.refereeShavit, Anna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineStrategická komunikacecs_CZ
thesis.degree.disciplineStrategic communicationen_US
thesis.degree.programStrategická komunikacecs_CZ
thesis.degree.programStrategic communicationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Marketing Communication and Public Relationsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csStrategická komunikacecs_CZ
uk.degree-discipline.enStrategic communicationen_US
uk.degree-program.csStrategická komunikacecs_CZ
uk.degree-program.enStrategic communicationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem práce je popsat demografii českých PR profesionálů, zjistit vzdělání těchto pracovníků, profesi, ze které do public relations přišli, jejich pracovní náplň. Poslední výzkumnou otázkou je pak spokojenost s volbou profese a názory na podmínky úspěchu v této profesi. Práce je založená na anonymním online dotazníkovém šetření, kterého se na podzim 2022 zúčastnilo 463 PR profesionálů z České republiky. Vzorem pro dotazník byla pravidelná šetření britské CIPR State of the Profession a evropský dotazník European Communication Monitor. Na základě dat bylo zjištěno, že věkový průměr českých komunikačních profesionálů je 40 let, 87 % z nich má vysokoškolské vzdělání, více než polovina z nich v oboru sociálních věd. Většina dotazovaných přišla do PR z jiné oblasti, nejčastěji z médií, pro čtvrtinu pracovníků je práce v PR první profesí. Nehledě na pozici i roky zkušeností jsou nejčastější aktivitou všech PR profesionálů vztahy s médii, na druhém místě tvorba komunikačních strategií a třetí nejčastější je práce s textem. Většina dotazovaných se věnuje PR z více než 60 % svého úvazku. Pokud je jejich pozice doplněna další rolí, pak jde o marketing. Mezi respondenty bylo 60 % procent žen, i na vyšších pozicích se častěji věnují technickým činnostem (ve smyslu Grunig, 2013) a pohybují se v nižších příjmových...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the thesis is to describe the demographics of Czech PR professionals, the educational background of these workers, the original profession from which they came to public relations, and their job description. The last research question is satisfaction with their career choice and opinions on the conditions for success in this profession. The paper is based on an anonymous online questionnaire survey of 463 PR professionals from the Czech Republic in autumn 2022. The questionnaire was based on the regular UK CIPR State of the Profession survey and the European Communication Monitor questionnaire. Based on the data, it was found that the average age of Czech communication professionals is 40 years, 87% of them have a university degree, more than half of them in social sciences. Most of the respondents came to PR from another field, most often from the media, and for a quarter of the workers, working in PR is their first profession. Regardless of position or years of experience, the most common activity of all PR professionals is media relations, followed by communication strategies building, and the third most common is copywriting. Most respondents devote more than 60% of their time to PR. If their position is complemented by another role, it is marketing. Among the respondents, 60% were women,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV