Piktogramy rostlin jako podpora vizuálního učebního stylu ve výuce botaniky
Pictograms of plants as support for a visual learning style in teaching botany
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181737Identifikátory
SIS: 253242
Kolekce
- Kvalifikační práce [19965]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Mourek, Jan
Oponent práce
Poupová, Jana
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra botaniky
Datum obhajoby
7. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
botanika, biologie, piktogramy, učeníKlíčová slova (anglicky)
botany, biology, pictograms, learningBakalářská práce se zabývá piktogramy rostlin coby možnou podporou vizuálního učebního stylu ve výuce botaniky. Obsahuje průřez tématy učebních stylů a průřez tématy výuky biologie. V kapitole učebních stylů se zaměřuje na metody zkoumání vizuálního učení a na obrázky a piktogramy sloužící k učení. Práce předpokládá, že vizuální styl učení je pro učení nejefektivnější, a že jeho lepší zapracovaní do hodin biologie může pozvednout zájem i o méně oblíbené tematické celky spadající do tohoto předmětu. V kapitole zaměřené na výuku biologie se poté soustředí na populární a nepopulární témata v hodinách biologie a speciálně se zaměřuje na botaniku a problémy spojené s její výukou. Práce nabízí řešení této situace využitím piktogramů rostlin za účelem zvýšení popularity botaniky, kterým by mohla být aplikace piktogramů rostlin do výuky botaniky na základních a středních školách. V závěrečné části sumarizuje a diskutuje poznatky o vizuálním stylu výuky a využití obrazových materiálů, a to především piktogramů, při zefektivnění výuky botaniky podpořené argumenty z různých vědeckých zdrojů, které svědčí o užitečnosti piktogramů rostlin ve výukovém prostředí.
The bachelor's thesis deals with pictograms of plants as a possible support for the visual learning style in the teaching of botany. It contains a cross-section of learning style topics and a cross-section of biology teaching topics. In the chapter on learning styles, it focuses on methods of research of visual learning and on pictures and pictograms used for learning. The work assumes that the visual style of learning is the most effective for learning, and that its better integration into biology lessons can raise interest even in less popular thematic units belonging to this subject. In the chapter focused on the teaching of biology, the thesis then focuses on popular and unpopular topics in biology classes, with a special focus on botany and the problems associated with its teaching. The thesis offers a solution to this situation by using plant pictograms in order to increase the popularity of botany, which could be through the application of plant pictograms in the teaching of botany in primary and secondary schools. The final section summarizes and discusses knowledge about the visual style of teaching, the use of pictorial materials, and most importantly, pictograms in streamlining the teaching of botany, supported by arguments from an array of scientific sources proving the usefulness of...