Show simple item record

Pictograms of plants as support for a visual learning style in teaching botany
dc.contributor.advisorSlovák, Marek
dc.creatorDrozdová, Anna
dc.date.accessioned2023-07-24T23:54:14Z
dc.date.available2023-07-24T23:54:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/181737
dc.description.abstractThe bachelor's thesis deals with pictograms of plants as a possible support for the visual learning style in the teaching of botany. It contains a cross-section of learning style topics and a cross-section of biology teaching topics. In the chapter on learning styles, it focuses on methods of research of visual learning and on pictures and pictograms used for learning. The work assumes that the visual style of learning is the most effective for learning, and that its better integration into biology lessons can raise interest even in less popular thematic units belonging to this subject. In the chapter focused on the teaching of biology, the thesis then focuses on popular and unpopular topics in biology classes, with a special focus on botany and the problems associated with its teaching. The thesis offers a solution to this situation by using plant pictograms in order to increase the popularity of botany, which could be through the application of plant pictograms in the teaching of botany in primary and secondary schools. The final section summarizes and discusses knowledge about the visual style of teaching, the use of pictorial materials, and most importantly, pictograms in streamlining the teaching of botany, supported by arguments from an array of scientific sources proving the usefulness of...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá piktogramy rostlin coby možnou podporou vizuálního učebního stylu ve výuce botaniky. Obsahuje průřez tématy učebních stylů a průřez tématy výuky biologie. V kapitole učebních stylů se zaměřuje na metody zkoumání vizuálního učení a na obrázky a piktogramy sloužící k učení. Práce předpokládá, že vizuální styl učení je pro učení nejefektivnější, a že jeho lepší zapracovaní do hodin biologie může pozvednout zájem i o méně oblíbené tematické celky spadající do tohoto předmětu. V kapitole zaměřené na výuku biologie se poté soustředí na populární a nepopulární témata v hodinách biologie a speciálně se zaměřuje na botaniku a problémy spojené s její výukou. Práce nabízí řešení této situace využitím piktogramů rostlin za účelem zvýšení popularity botaniky, kterým by mohla být aplikace piktogramů rostlin do výuky botaniky na základních a středních školách. V závěrečné části sumarizuje a diskutuje poznatky o vizuálním stylu výuky a využití obrazových materiálů, a to především piktogramů, při zefektivnění výuky botaniky podpořené argumenty z různých vědeckých zdrojů, které svědčí o užitečnosti piktogramů rostlin ve výukovém prostředí.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectbotanyen_US
dc.subjectbiologyen_US
dc.subjectpictogramsen_US
dc.subjectlearningen_US
dc.subjectbotanikacs_CZ
dc.subjectbiologiecs_CZ
dc.subjectpiktogramycs_CZ
dc.subjectučenícs_CZ
dc.titlePiktogramy rostlin jako podpora vizuálního učebního stylu ve výuce botanikycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-06-07
dc.description.departmentKatedra botanikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Botanyen_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId253242
dc.title.translatedPictograms of plants as support for a visual learning style in teaching botanyen_US
dc.contributor.refereePoupová, Jana
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiologie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Geografie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineBiology for Teacher Education with double curriculum study Geography for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programBiologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programBiology for Teacher Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra botanikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Botanyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBiologie se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Geografie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enBiology for Teacher Education with double curriculum study Geography for Teacher Educationen_US
uk.degree-program.csBiologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enBiology for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá piktogramy rostlin coby možnou podporou vizuálního učebního stylu ve výuce botaniky. Obsahuje průřez tématy učebních stylů a průřez tématy výuky biologie. V kapitole učebních stylů se zaměřuje na metody zkoumání vizuálního učení a na obrázky a piktogramy sloužící k učení. Práce předpokládá, že vizuální styl učení je pro učení nejefektivnější, a že jeho lepší zapracovaní do hodin biologie může pozvednout zájem i o méně oblíbené tematické celky spadající do tohoto předmětu. V kapitole zaměřené na výuku biologie se poté soustředí na populární a nepopulární témata v hodinách biologie a speciálně se zaměřuje na botaniku a problémy spojené s její výukou. Práce nabízí řešení této situace využitím piktogramů rostlin za účelem zvýšení popularity botaniky, kterým by mohla být aplikace piktogramů rostlin do výuky botaniky na základních a středních školách. V závěrečné části sumarizuje a diskutuje poznatky o vizuálním stylu výuky a využití obrazových materiálů, a to především piktogramů, při zefektivnění výuky botaniky podpořené argumenty z různých vědeckých zdrojů, které svědčí o užitečnosti piktogramů rostlin ve výukovém prostředí.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor's thesis deals with pictograms of plants as a possible support for the visual learning style in the teaching of botany. It contains a cross-section of learning style topics and a cross-section of biology teaching topics. In the chapter on learning styles, it focuses on methods of research of visual learning and on pictures and pictograms used for learning. The work assumes that the visual style of learning is the most effective for learning, and that its better integration into biology lessons can raise interest even in less popular thematic units belonging to this subject. In the chapter focused on the teaching of biology, the thesis then focuses on popular and unpopular topics in biology classes, with a special focus on botany and the problems associated with its teaching. The thesis offers a solution to this situation by using plant pictograms in order to increase the popularity of botany, which could be through the application of plant pictograms in the teaching of botany in primary and secondary schools. The final section summarizes and discusses knowledge about the visual style of teaching, the use of pictorial materials, and most importantly, pictograms in streamlining the teaching of botany, supported by arguments from an array of scientific sources proving the usefulness of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra botanikycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantMourek, Jan
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV