Měření školní kázně z pohledu žáků a učitelů 2. stupně základních škol s použitím metody ukotvujících vinět
Measuring of school discipline from the perpective of primary school's pupils and teachers by using anchoring vignettes method
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1806Identifikátory
SIS: 162208
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bendl, Stanislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 1. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
kázeň, nekázeň, metoda ukotvujících vinět, focus group, hloubkové rozhovory, sebehodnoceníKlíčová slova (anglicky)
school discipline, undiscipline, anchoring vignettes method, fosuc group, in-depth interview, self-assessmentDiplomová práce je zaměřena na výzkum kázně/nekázně za použití metody ukotvujících vinět. Pro konstrukci vinět zde byly poprvé použity analyzované výstupy z focus group a podklady z hloubkových rozhovorů. Teoretická část seznamuje čtenáře s multidimenzionálním pojetím kázně/nekázně, dále s domácími i zahraničními výzkumy zabývajícími se kázní a přehledem možných výzkumných metod, které mohou být pro výzkumy kázně použity. Praktická část je věnována prezentaci výsledků vlastního výzkumu, které vedly k sestrojení nového dotazníku. Tento dotazník se věnuje měření školní kázně během výuky a pro toto měření využívá ukotvující viněty. Ty byly sestaveny na základě výstupů z focus group a hloubkových rozhovorů, tedy z výstupů výzkumu mezi samotnými žáky 8. a 9. ročníků základních škol a jejich učiteli. Tento dotazník bude v rámci disertační práce autorky a jejího doktorského studia nadále standardizován a upravován do finální podoby. Nicméně i tak se ukazuje, že metoda ukotvujících vinět získává své pevné místo v pedagogických výzkumech, které jsou zaměřeny na sebehodnocení a vlastní vnímání jedince různých projevů chování. KLÍČOVÁ SLOVA kázeň/nekázeň, metoda ukotvujících vinět, focus group, hloubkové rozhovory, sebehodnocení
This thesis is focused on research of school undiscipline (misbehaviour) by using the anchoring vignettes method. The results obtained of qualitative research (focus groups and in-depth interviews) were used for the compilation of the vignettes and questionnaire. In its theoretical part, the thesis introduces with multi-dimensional concept of school discipline and with works of the other authors. Further the thesis presents an overview of research methods for measuring of school discipline. The practicle parts presents the results of the author's own survey. These results have led for construction of the questionnaire with anchoring vignettes. These ones were compiled by using results of focus groups with 13 - 15 years old pupils and in-depth interviews with their teachers. The final questionnaire will be standardized within author's doctoral studies a thesis. Even so, it appeals that the anchoring vignette method takes its place in educationas scienses. KEYWORDS school discipline/undiscipline, anchoring vignettes method, fosuc group, in-depth interview, self-assessment