Tvorba autorské didaktické hry "Cesta do nitra buňky"
The Development of the Original Didactic Game "A Journey to the Cell"
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176975Identifiers
Study Information System: 246012
Collections
- Kvalifikační práce [20084]
Author
Advisor
Referee
Chlebounová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Biology Education
Date of defense
15. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
didaktická hra, desková hra, buněčná biologie, živočišná buňka, organela, motivace, spolupráceKeywords (English)
didactic game, board game, cell biology, animal cell, organelle, motivation, cooperationBuněčná biologie je rychle se rozvíjející složitý vědní obor, s jehož základy přichází do styku žáci na druhém stupni základní školy často již v šesté třídě. Z důvodu náročnosti bývá učivo zestručňováno, což může být pro žáky matoucí v pozdějších letech. Jelikož je učivo abstraktní, mnohým žákům činí jeho pochopení problémy. Cílem této diplomové práce bylo vytvořit didaktickou stolní hru zaměřenou na stavbu živočišné buňky, která poslouží jako materiál pro výuku primárně v 6. ročníku základní školy. Hra byla postupně upravována tak, aby co nejlépe pomáhala naplnit stanovené didaktické cíle hry: žák přiřadí k buněčným organelám jejich funkce, žák shledá proběhlou učební aktivitu zábavnou, žák spolupracuje s ostatními na řešení určitého problému a pomáhá dospět ke společnému cíli. Prostřednictvím hry se žáci seznámí se stavbou buňky v širším měřítku, než jak tomu běžně na základních školách bývá. Spolupracují ve skupině, putují buňkou a sbírají stavební materiály, za které získávají kartičky s organelami. Při hraní hry zjistí, že buňka obsahuje velké množství částí, z nichž má každá v životě buňky svou jasnou úlohu. Žáci se blíže seznámí se stavbou a funkcí následujících organel: cytoplasmatická membrána, mitochondrie, lysozom, endoplasmatické retikulum, Golgiho aparát, ribozom, cytoskelet, jádro....
Cell biology is a rapidly developing complex field of science, the basics of which students in the second grade of elementary school often come into contact within the sixth grade. Due to the difficulty, the curriculum is often abbreviated, which can be confusing for students in later years. Since the subject matter is abstract, many students have problems understanding it. The goal of this diploma thesis was to create a didactic board game focused on the construction of an animal cell, which will serve as teaching material primarily in the 6th year of elementary school. The game was gradually modified in such a way as to best help fulfill the set didactic goals of the game: the student assigns functions to cell organelles, the student finds the learning activity fun, the student cooperates with others to solve a certain problem and helps to reach a common goal. Throughout the game, the pupils get to know the construction of a cell on a wider scale than is usually the case in primary schools. They work together in a group, travel through the cell and collect building materials, for which they get cards with organelles. While playing the game, they discover that the cell contains a large number of parts, each of which has a clear role in the life of the cell. Students will learn more about the...