Show simple item record

The Development of the Original Didactic Game "A Journey to the Cell"
dc.contributor.advisorDvořáková, Radka
dc.creatorStrachotová, Tereza
dc.date.accessioned2022-10-17T12:31:41Z
dc.date.available2022-10-17T12:31:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/176975
dc.description.abstractCell biology is a rapidly developing complex field of science, the basics of which students in the second grade of elementary school often come into contact within the sixth grade. Due to the difficulty, the curriculum is often abbreviated, which can be confusing for students in later years. Since the subject matter is abstract, many students have problems understanding it. The goal of this diploma thesis was to create a didactic board game focused on the construction of an animal cell, which will serve as teaching material primarily in the 6th year of elementary school. The game was gradually modified in such a way as to best help fulfill the set didactic goals of the game: the student assigns functions to cell organelles, the student finds the learning activity fun, the student cooperates with others to solve a certain problem and helps to reach a common goal. Throughout the game, the pupils get to know the construction of a cell on a wider scale than is usually the case in primary schools. They work together in a group, travel through the cell and collect building materials, for which they get cards with organelles. While playing the game, they discover that the cell contains a large number of parts, each of which has a clear role in the life of the cell. Students will learn more about the...en_US
dc.description.abstractBuněčná biologie je rychle se rozvíjející složitý vědní obor, s jehož základy přichází do styku žáci na druhém stupni základní školy často již v šesté třídě. Z důvodu náročnosti bývá učivo zestručňováno, což může být pro žáky matoucí v pozdějších letech. Jelikož je učivo abstraktní, mnohým žákům činí jeho pochopení problémy. Cílem této diplomové práce bylo vytvořit didaktickou stolní hru zaměřenou na stavbu živočišné buňky, která poslouží jako materiál pro výuku primárně v 6. ročníku základní školy. Hra byla postupně upravována tak, aby co nejlépe pomáhala naplnit stanovené didaktické cíle hry: žák přiřadí k buněčným organelám jejich funkce, žák shledá proběhlou učební aktivitu zábavnou, žák spolupracuje s ostatními na řešení určitého problému a pomáhá dospět ke společnému cíli. Prostřednictvím hry se žáci seznámí se stavbou buňky v širším měřítku, než jak tomu běžně na základních školách bývá. Spolupracují ve skupině, putují buňkou a sbírají stavební materiály, za které získávají kartičky s organelami. Při hraní hry zjistí, že buňka obsahuje velké množství částí, z nichž má každá v životě buňky svou jasnou úlohu. Žáci se blíže seznámí se stavbou a funkcí následujících organel: cytoplasmatická membrána, mitochondrie, lysozom, endoplasmatické retikulum, Golgiho aparát, ribozom, cytoskelet, jádro....cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectdidactic gameen_US
dc.subjectboard gameen_US
dc.subjectcell biologyen_US
dc.subjectanimal cellen_US
dc.subjectorganelleen_US
dc.subjectmotivationen_US
dc.subjectcooperationen_US
dc.subjectdidaktická hracs_CZ
dc.subjectdesková hracs_CZ
dc.subjectbuněčná biologiecs_CZ
dc.subjectživočišná buňkacs_CZ
dc.subjectorganelacs_CZ
dc.subjectmotivacecs_CZ
dc.subjectspoluprácecs_CZ
dc.titleTvorba autorské didaktické hry "Cesta do nitra buňky"cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-15
dc.description.departmentDepartment of Biology Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId246012
dc.title.translatedThe Development of the Original Didactic Game "A Journey to the Cell"en_US
dc.contributor.refereeChlebounová, Irena
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Biology for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Biology Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Biology for Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBuněčná biologie je rychle se rozvíjející složitý vědní obor, s jehož základy přichází do styku žáci na druhém stupni základní školy často již v šesté třídě. Z důvodu náročnosti bývá učivo zestručňováno, což může být pro žáky matoucí v pozdějších letech. Jelikož je učivo abstraktní, mnohým žákům činí jeho pochopení problémy. Cílem této diplomové práce bylo vytvořit didaktickou stolní hru zaměřenou na stavbu živočišné buňky, která poslouží jako materiál pro výuku primárně v 6. ročníku základní školy. Hra byla postupně upravována tak, aby co nejlépe pomáhala naplnit stanovené didaktické cíle hry: žák přiřadí k buněčným organelám jejich funkce, žák shledá proběhlou učební aktivitu zábavnou, žák spolupracuje s ostatními na řešení určitého problému a pomáhá dospět ke společnému cíli. Prostřednictvím hry se žáci seznámí se stavbou buňky v širším měřítku, než jak tomu běžně na základních školách bývá. Spolupracují ve skupině, putují buňkou a sbírají stavební materiály, za které získávají kartičky s organelami. Při hraní hry zjistí, že buňka obsahuje velké množství částí, z nichž má každá v životě buňky svou jasnou úlohu. Žáci se blíže seznámí se stavbou a funkcí následujících organel: cytoplasmatická membrána, mitochondrie, lysozom, endoplasmatické retikulum, Golgiho aparát, ribozom, cytoskelet, jádro....cs_CZ
uk.abstract.enCell biology is a rapidly developing complex field of science, the basics of which students in the second grade of elementary school often come into contact within the sixth grade. Due to the difficulty, the curriculum is often abbreviated, which can be confusing for students in later years. Since the subject matter is abstract, many students have problems understanding it. The goal of this diploma thesis was to create a didactic board game focused on the construction of an animal cell, which will serve as teaching material primarily in the 6th year of elementary school. The game was gradually modified in such a way as to best help fulfill the set didactic goals of the game: the student assigns functions to cell organelles, the student finds the learning activity fun, the student cooperates with others to solve a certain problem and helps to reach a common goal. Throughout the game, the pupils get to know the construction of a cell on a wider scale than is usually the case in primary schools. They work together in a group, travel through the cell and collect building materials, for which they get cards with organelles. While playing the game, they discover that the cell contains a large number of parts, each of which has a clear role in the life of the cell. Students will learn more about the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV