Islámská kultura v evropském animovaném filmu
Islamic Culture in European Animated Film
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176111Identifiers
Study Information System: 246404
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Soukup, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
12. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Animovaný film, islámská kultura, filmová analýza, Střední východ, Afghánistán, ÍránKeywords (English)
Animated film, Islamic culture, film analysis, Middle East, Afghanistan, IranDiplomová práce s názvem Islámská kultura v evropském animovaném filmu se zabývá analýzou pěti vybraných celovečerních animovaných snímků evropských tvůrců (Persepolis, Teheránská tabu, Živitel, Kábulské vlaštovky a Moje slunce Mad), které zachycují život v islámské společnosti. Hlavním cílem práce je postihnout, jakým způsobem a pomocí jakých motivů a prostředků je islámská kultura ve filmech prezentována. Snímky jsou analyzovány jak z hlediska narativního, tak z hlediska stylistických prostředků (mizanscéna, kamera, střih, zvuk). Teoretická část práce se věnuje vymezení hodnotového paradigmatu evropské a islámské kultury a jejich vzájemným kulturním střetům, jedna kapitola je také věnována stručné charakteristice animovaného filmu a jeho specifikům. Následuje metodologie, ve které jsou představeny základní východiska analytické části, a samotná analýza, která je doplněna o obrázky z filmů pro lepší pochopení popisovaných jevů. Poslední kapitola obsahuje vyhodnocení analýzy se shrnutím nejdůležitějších poznatků vyplývajících z analýzy.
The thesis named Islamic Culture In European Animated Film analyses five selected animated feature films by European filmmakers (Persepolis, Tehran Taboo, The Breadwinner, The Swallows of Kabul and My Sunny Maad) that depict life in Islamic society. The main aim of this thesis is to examine how and through what motifs and forms is Islamic culture presented in the films. The films are analysed both in terms of narrative and stylistic devices (mise-en-scene, camera work, editing, sound). The theoretical part of the thesis is dedicated to the description of the paradigm of European and Islamic culture and their mutual cultural clashes; one chapter is also dedicated to a brief characterization of animated film and its specifics. This is followed by the methodology, where the basic premises of the analytical part are presented, and the analysis itself, which is supplemented with images from the films for a better understanding of the described phenomena. The last chapter includes an evaluation of the analysis with a summary of the most important findings arising from the analysis.