Rozvoj komunikačních dovedností u dětí v rámci školní zralosti a připravenosti v období pandemie COVID-19
Development of children's communication skills as a part of school maturity and readiness during COVID-19 pandemic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175806Identifiers
Study Information System: 235660
Collections
- Kvalifikační práce [17610]
Author
Advisor
Referee
Horynová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Speech Therapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Předškolní vzdělávání, komunikační schopnosti, školní zralost a připravenost, COVID-19, distanční vzděláváníKeywords (English)
Preschool education, communication skills, school maturity and readiness, COVID-19, distant educationTato diplomová práce řeší předškolní vzdělávání v době pandemie COVID-19 z pohledu logopedie. Cílem bylo zjistit, zda pandemie ovlivňuje rozvoj komunikačních dovedností u dětí v rámci školní zralosti a připravenosti. Výzkumné šetření probíhalo metodou kvantitativní. Ke sběru dat byl využit samostatně vytvořený dotazník, jenž vyplnilo 50 respondentů z běžných mateřských škol z kraje Vysočina. Výzkumným vzorkem byli učitelé dětí s povinnou školní docházkou. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že množství odkladů povinné školní docházky je ve školním roce 2020/2021 vyšší než v předchozích letech. Jako hlavní příčinu respondenti uvedli psychickou nezralost, do níž se řadí i narušená komunikační schopnost. Dále bylo zjištěno, že u více jak poloviny respondentů mají děti ve třídě stejné obtíže v komunikačních schopnostech jako v minulých letech, i přesto však 92 % učitelů přiznalo, že nebyly ve školním roce 2020/2021 naplněny vzdělávací cíle v oblasti komunikace, dle Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. V jazykových rovinách měly děti dle respondentů nejčastěji obtíže s výslovností hlásek L, R, Ř, se spontánním vyprávěním podle obrázku, s tvorbou souvětí a také s dodržováním pravidel konverzace. Hlavním zjištěním je potvrzení stanovené hypotézy, která říká, že byl rozvoj komunikačních...
This thesis addresses preschool education in the COVID-19 pandemic from a speech therapy perspective. The aim was to determine whether the pandemic affects the development of communication skills in children's school maturity and readiness. For the research, a quantitative method was used. A sample of 50 respondents from kindergartens in the Vysočina region completed a self-administered questionnaire to provide data for this work. The research sample was teachers of children with compulsory school attendance. The research found that the number of deferrals of compulsory school attendance is higher in the school year 2020/2021 than in previous years. The root causes cited by the respondents were psychological immaturity, including impaired communication skills. It was also found that for more than half of the respondents, children in the classroom have the same difficulties in communication skills as in previous years, yet 92% of teachers admitted that the educational objectives in the field of communication, according to the Framework Education Programme for Preschool Education, were not met in the 2020/2021 school year. According to the respondents, children most often had difficulties pronouncing the L, R, and Ř syllables, spontaneous narration according to a picture, the formation of sentences,...