První pomoc v rámci středního vzdělávání
First Aid in Secondary Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175771Identifiers
Study Information System: 215665
Collections
- Kvalifikační práce [8928]
Author
Advisor
Referee
Prokešová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Applied Physical Education and Sport for Persons with Special Needs
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Střední škola, školská legislativa, vyučovací metody, život ohrožující stavy, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací programKeywords (English)
High School, School Legislation, Teaching Methods, Life Threatening Conditions, Framework Education Programme, School Education ProgrammeNázev: První pomoc v rámci středního vzdělávání Cíle: Cílem práce je srovnání znalostí první pomoci žáků vybraných středních škol v Karlových Varech a dále jejich případný vztah k počtu vyučovacích hodin s tematikou první pomoci a k použitým vyučovacím metodám. Metody: V naší teoreticko-výzkumné práci jsme použili metodu analýzy a metodu komparace. Analyzovány byly dostupné školské dokumenty, data získaná při testování znalostí žáků a data získaná pomocí anketního šetření od učitelů. Sběr dat probíhal pomocí vytvořeného testu a anketního šetření. Následovalo srovnání dat. Výzkumný soubor tvořilo 82 žáků a 4 učitelé ze 4 vybraných středních škol v Karlových Varech. Výsledky: Zjistili jsme minimální rozdíly ve znalostech první pomoci u žáků vybraných středních škol v Karlových Varech. Nenašli jsme přímou souvislost mezi znalostmi žáků a počtem vyučovacích hodin první pomoci a použitým vyučovacím metodám. Klíčová slova: Střední škola, školská legislativa, vyučovací metody, život ohrožující stavy, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program
Title: First Aid in Secondary Education Objectives: The aim of the thesis is to compare the knowledge of first aid students of selected secondary schools in Karlovy Vary and their possible relationship to the number of teaching hours with the topic of first aid and the teaching methods used. Methods: In our theoretical-research thesis we used the method of analysis and the method of comparison. Available school documents, data obtained during testing of pupils' knowledge and data obtained by means of a survey from teachers were analyzed. Data collection took place using a test and a survey. A comparison of the data followed. The research group consisted of 82 students and 4 teachers from 4 selected secondary schools in Karlovy Vary. Results: We found minimal differences in first aid knowledge among students of selected secondary schools in Karlovy Vary. We did not find a direct link between students' knowledge and the number of first aid lessons and teaching methods used. Keywords: High School, School Legislation, Teaching Methods, Life Threatening Conditions, Framework Education Programme, School Education Programme