Konceptuální umění a environmentální estetika
Conceptual Art and Environmental Aesthetics
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175741Identifikátory
SIS: 245064
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubalík, Štěpán
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Environmentální estetika|Konceptuální umění|Environmentální umění|Estetická zkušenost|Peter Goldie|Elisabeth Schellekent|Allen Carlson|Ronald W. Hepburn|Arnold BerleantKlíčová slova (anglicky)
Environmental Aesthetic|Conceptual art|Environmental art|Aesthetic experience|Peter Goldie|Elisabeth Schellekens|Allen Carlson|Ronald W. Hepburn|Arnold Berleant(česky) Diplomová práce Konceptuální umění a environmentální estetika si klade za cíl poodhalit blízkost těchto zdánlivě zcela odlišných oblastí. Celé zkoumání provází dvě dominantní problematiky. Z hlediska konceptuálního umění jde předně o otázku materiálna, která bude rozebrána s ohledem na dosavadní zkoumání Petera Goldie a Elisabeth Schellekens. Druhou problematikou, a tedy problematikou z hlediska environmentální estetiky, je snaha odlišit oblast uměleckého od oblasti mimouměleckého. Tato práce je proto rozdělena do dvou částí. První z nich přibližuje konceptuální umění a základní otázky týkající se jeho podstaty. Převažující dualistický přístup k pojetí konceptuálního umění u zkoumaných autorů je zde kriticky vyvrácen a nahrazen jiným pojetím, které znovuotevírá otázku po tom, co je součástí konceptuálního díla. Do ohniska pozornosti se tak dostává aspekt výběru média a následně též aspekt výběru environmentu jakožto součástí konceptuálního díla. Téma plynule přechází k environmentální estetice, kde je představen zásadní problém dosavadních distinkcí zabývajících se odlišením uměleckého a mimouměleckého, kterým je příliš úzké pojetí těchto distinkcí. Jejich pozornost je koncentrována výhradně na odlišení tradičního umění od přírody, některá dokonce volí ještě výraznější zúžení distinkce na...
(in english) The thesis Conceptual Art and Environmental Aesthetics aims to reveal the closeness of these seemingly completely different fields. Two dominant themes run through the whole investigation. From the point of view of conceptual art, it is primarily the question of the material, which will be discussed in the light of the previous research of Peter Goldie and Elisabeth Schellekens. The second issue, and therefore an issue from the point of view of environmental aesthetics, is the attempt to distinguish the realm of the artistic from the realm of the non-artistic. This thesis is therefore divided into two parts. The first one introduces conceptual art and the basic questions concerning its nature. The prevailing dualistic approach to the concept of conceptual art in the authors under review is here critically refuted and replaced by another concept that reopens the question of what is included in a conceptual work. Thus, the aspect of the choice of the medium and, consequently, the aspect of the choice of the environment as part of the conceptual work comes into focus. The topic moves seamlessly into environmental aesthetics, where the fundamental problem of the existing distinctions between the artistic and the non-artistic is introduced, which is that these distinctions are too narrow....