Motivation in ELT of Advanced Learners
Motivace ve výuce anglického jazyka u velmi pokročilých studentů
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175668Identifiers
Study Information System: 240318
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Luef, Eva Maria
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Motivace|velmi pokročilí studenti|pokročilost|výuka druhého jazykaKeywords (English)
Motivace|velmi pokročilí studenti|pokročilost|výuka druhého jazyka(česky) Cílem práce je prozkoumat roli motivace a demotivace u pokročilých studentů angličtiny na jejich cestě za jazykovým pokrokem. Dále se práce zabývá rozdílem mezi pokročilými studenty, kteří studují anglický obor na vysoké škole (EM), a pokročilými studenty, kteří žádn angličtině = 77) a čtyř rozhovorů provedených se dvěma respondenty z řad EM a dvěma respondenty z řad NEM. Poté byla data kódována a byly vytvořeny tematické ka Pro zjištění tematických vzorců byla data nejprve analyzována společně EM a NEM. Pro kvantitativní analýzu bylo použito několik statistických testů. Rozhovory byly kódovány na základě vzniklých a následně Zjištění ukazují, že většina pokročilých studentů pociťuje buď touhu vědomě si udržet úroveň angličtiny, nebo chce zlepšit slabé stránky, které mně motivováni vnitřními motivátory, jako je přání naplnit své vnitřní uspokojení nebo touha cítit se integrov do cizojazyčné kultury. demotivační kategorii nebyl zjištěn žádný převažující faktor. Mnoho respondentů však uvedlo, že je nespokojeno s nedostatkem zdrojů pro pokročilé studium jazyka a možností s rodilými mluvčími. Učení tedy vyžaduje vysokou míru samostatnosti a je ve své podstatě poměrně pasivním procesem. Pokročilí studenti volí jazykové zdroje, které dostupné a souvisejí s všudypřítomnou užitečností a potřebností...
(in English): The thesis aims to explore the role of motivation and demotivation in advanced English learners on their journey to make further language progress. Further, the thesis looks at the difference between advanced learners who are studying English major at university (EM) and advanced learners who are not pursuing any academic goals (NEM). The data were drawn from an anonymous online survey (n = 77) and four interviews conducted with two EM respondents and two NEM respondents. Next, the data was coded, and thematic categories were developed. First, the data was analysed together to establish patterns and next, the EM and NEM data was compared. For the quantitative analysis several statistical tests were employed. The interviews were coded based on the emergent themes and subsequently compared with the results from the questionnaires. The findings show that most advanced learners feel either the desire to consciously maintain their level of English or want to improve the weak aspects they observe in their language. Respondents were significantly motivated by intrinsic motivators, such as the wish to fulfill their inner satisfaction, or the desire to feel integrated into the foreign-language culture. As for demotivation, there was no prevailing factor found. However, many respondents...