Implementace Výchovy ke zdraví do školního vzdělávacího programu církevní školy
Implementation of Health Education into the school educational program of the church school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175613Identifiers
Study Information System: 233976
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Výchova ke zdraví, zdravotní a bezpečnostní gramotnost, sociální gramotnost, didaktika výchovy ke zdraví, ŠVP, průřezová témata, klíčové kompetence, církevní škola, náboženství, Duchovní program školyKeywords (English)
Health education, health and safety literacy, social literacy, didactics of health education, SEP, cross - sectional topics, key competencies, church school, religion, spiritual school programDiplomová práce se zabývá implementací Výchovy ke zdraví do školního vzdělávacího programu církevní školy. Cílem diplomové práce je zmapovat aktuální význam vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, jeho důležitost a provázanost ve formálním a neformálním kurikulu Mateřské školy, základní školy a gymnázia sv. Augustina. Teoretická část obsahuje základní informace o vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, o vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví a didaktické transformaci školního kurikula do edukační reality. Další část je věnována představení augustiniánské školy, augustiniánské pedagogiky a významných dokumentů školy. V závěru je zpracována implementace Výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů Mateřské školy, základní školy a gymnázia sv. Augustina. Cílem praktické části je prostřednictvím dotazníkového šetření mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky a rodiči dětí a žáků augustiniánské školy zjistit jaké mají povědomí o obsahu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, jak vnímají jeho význam a jak hodnotí implementaci témat vzdělávacího oboru ve škole. Součástí šetření je polostrukturovaný rozhovor s ředitelem školy, který je současně pedagogem a třídním učitelem, ale také zakladatelem školy a významným představitelem České provincie řádu sv. Augustina. Závěr práce obsahuje vyhodnocení...
This thesis deals with the implementation of Health Education in the school curriculum of a church school. The aim of the thesis is to map the current relevance of Health Education, its importance and interdependence in the formal and informal curriculum of St. Augustine's schools - kindergarten, primary school and high school. The theoretical part contains basic information about the educational field of Man and Health, the educational field of Health Education and the didactic transformation of the school curriculum into educational reality. Another part is dedicated to the introduction of Augustinian schools, Augustinian pedagogy and important documents of the school. The final part explains the implementation of Education for Health in the school curricula of the kindergarten, primary school, and St. Augustine's Gymnasium. The aim of the practical part is to find out, through a questionnaire survey among pedagogical and non-teaching staff and parents of children, pupils and students of Augustinian schools, what their awareness of the content of Health Education is, how they perceive its importance and evaluate the implementation of Health Education in schools. The survey includes a semi-structured interview with the headmaster of the school, who is also a teacher and a class teacher, as well as...