Možnosti a meze využití dramatické výchovy ve výuce chemie na příkladu tematického celku Chemické reakce
Possibilities and Limits of using Drama Education in Chemistry Teaching on the Example of Thematic Unit Chemical Reactions
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175445Identifiers
Study Information System: 234675
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Chroustová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka chemie, chemické reakce, metody dramatické výchovyKeywords (English)
chemistry education, chemical reactions, methods of drama educationDiplomová práce se zabývá možností implementace metod dramatické výchovy do výuky chemie, konkrétně do výuky tematického celku Chemické reakce. Zapojení dramatických metod do výuky by mělo žákům pomoci lépe pochopit jinak poměrně abstraktní učivo týkající se chemických reakcí. Toto propojení má navíc potenciál zlepšit postoj žáků k vyučovacímu předmětu chemie. Teoretická část se nejprve zabývá problematikou spojenou s dramatickou výchovou, dále historickým vývojem a dnešní podobou výuky chemie. Větší pozornost je pak věnována tematickému celku Chemické reakce. Je představena podoba tohoto tematického celku v RVP ZV a v RVP G a také jeho zastoupení v učebnicích pro základní školy i gymnázia. V závěru teoretické části je představena rešerše již vytvořených aktivit propojujících metody dramatické výchovy s výukou chemie. Praktická část se nejprve zabývá analýzou ŠVP vybraných základních škol a gymnázií, která se zaměřuje na rozpracování tematického celku Chemické reakce a na zařazení dramatické výchovy do ŠVP. Následně byly provedeny tři rozhovory s vyučujícími chemie z vybraných škol, které zjišťovaly jejich pohled na tematický celek Chemické reakce a názory na dramatickou výchovu. V rámci praktické části byly také zpracovány tři aktivity propojující metody dramatické výchovy s učivem Chemických...
Diploma thesis deals with the possibility of implementation of methods of drama education into chemistry teaching, specifically into the teaching of thematic unit Chemical reactions. Involvement of dramatic methods into the teaching should help pupils understand otherwise relatively abstract curriculum related to chemical reactions better. Moreover, this connection has a potential to improve pupil's attitude towards school subject chemistry. The theoretical part first deals with the problematics connected to drama education, then with historical development and current form of chemistry teaching. Bigger attention is then paid to thematic unit Chemical reactions. The form of this thematic unit in Framework Educational Programmes for Secondary Education (RVP ZV and RVP G) and also its representation in textbooks for primary and grammar schools is presented. In the end of theoretical part, research of already created activities connecting methods of drama education with chemistry teaching is presented. The practical part first deals with the analysis of school educational programmes (ŠVPs) of chosen primary and grammar schools, which focuses on elaboration of thematic unit Chemical Reactions and on inclusion of drama education into the ŠVPs. Subsequently, three interviews with the teachers of...