Rozvoj kompetencí učitele pro vedení žáků k aktivnímu občanství
Teacher competence development for leading students to active citizenship
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1751Identifiers
Study Information System: 164049
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Stracený, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vzdělávání učitelů, aktivní občanství, výchova k občanství, základy společenských věd, průřezová témata, rozvoj klíčových kompetencí žáků, moderní vzdělávání, kurikulární reformaKeywords (English)
Teacher education, active citizenship, citizenship education, social science, interdisciplinary themes, development of key competences of students, modern education, curriculum reformBakalářská práce se věnuje rozvoji aktivního občanského přístupu u žáků a přípravě učitelů v této oblasti. Výchova k aktivnímu občanství je mezinárodně považována za klíčový cíl vzdělávání a v souvislosti se společenskými změnami nabývá na důležitosti. Cílem práce je zjistit, jaký význam je tématu v českém prostředí přikládán a zda je zahrnován do přípravy budoucích učitelů. Teoretická část práce se věnuje jeho definování, možnostem využití ve výuce, specifiky vzdělávání učitelů v této oblasti a dostupným metodickým zdrojům. V praktické části bylo realizováno kvantitativní šetření mezi studenty Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, doplněné o kvalitativní výzkum se zástupci akademické obce a neziskových organizací. Hypotézy práce byly tímto šetřením ověřeny: mezi vzdělavateli učitelů i mezi studenty učitelství je tématu přisuzován značný význam, v současné době je však jeho aplikace do praxe limitovaná. Ze strany fakulty existuje postupná snaha o spolupráci s neziskovými organizacemi, které v této oblasti disponují kvalitní nabídkou vzdělávání učitelů. Práce přináší cenná zjištění o současném pojetí problematiky vedení žáků k aktivnímu občanství a může být zdrojem pro rozvoj tématu v prostředí fakult vzdělávajících učitele, stejně jako pro další výzkum.
The bachelor thesis is dedicated to the development of active civic attitude among pupils and to teacher education in this field. Active citizenship education is internationally recognized as a key aim of education and, along with current developments, its importance is ever growing. The aim of the paper is to research the value of the topic in the Czech environment, and whether it is integrated into teacher education. The theoretical part of the paper is dedicated to the definition of the topic, the possibilities of its development in the classroom, the specifics of teacher education in this regard, and available methodological resources. In the practical part, a quantitative survey was carried out among the students of the Faculty of Education at the Charles University, accompanied by a qualitative research among the representatives of the academy, as well as of the non-governmental sector. The hypothesises of the paper were verified by the survey: there is a great emphasis to the topic from the side of the teacher educators as well as of the students of teaching; currently, however, its application in practice is limited. From the side of the faculty, there is a growing tendention to cooperate with the non-governmental organisations, which dispose of high quality resources in teacher education...