Změny v rámci přechodu na inkluzivní vzdělávání z pohledu učitelů na ZŠ
Changes in the transition to inclusive education from the perspective of teachers in primary schools
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175063Identifiers
Study Information System: 243356
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Spitzerová, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
17. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
inkluzivní vzděláváníKeywords (English)
Inclusive educationPředkládaná bakalářská diplomová práce "Změny v rámci přechodu na inkluzivní vzdělávání z pohledu učitelů na ZŠ" má za cíl zmapovat zavádění a fungování inkluzivního vzdělávání pohledem učitelů, zaměřit se na osobní zkušenosti učitelů a přinést nové poznatky ohledně problémů a výzev, které učitelům komplikují aplikování inkluzivního vzdělávacího systému na základních školách. Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou část a empirickou část. Teoretická část popisuje klíčové pojmy vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání, nastiňuje některé důležité aspekty v rámci přechodu běžných základních škol na společné vzdělávání. Jsou zde popsány role jednotlivých aktérů inkluzivní školy a jejich vzájemné vazby. Empirická část se zabývá metodologií výzkumu, analýzou a intepretací získaných dat. V této části jsou mapovány názory jednotlivých kantorů a má za cíl přinést poznatky v oblasti praxe společného vzdělávání žáků na základních školách. Výzkumné šetření bylo inspirováno fenomenologickým výzkumem a využívá proto polostrukturovaný rozhovor, který slouží k porozumění fenoménu inkluze z pohledu učitele na základní škole. Klíčová slova Inkluze, inkluzivní vzdělávání, inkluzivní základní škola, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, učitel
The bachelor thesis "Changes in the transition to inclusive education from the perspective of primary school teachers" aims to map the functioning of inclusive education from the perspective of teachers, focus on personal experiences of teachers and bring new knowledge in imperfections that complicate the application of inclusive education system in primary schools. The work is divided into two parts, the theoretical part and the empirical part. The theoretical part contains key concepts related to inclusive education, outlines some important aspects in the transition of mainstream primary schools. This part also describes the roles of individual actors of the inclusive school and their mutual connections. The empirical part deals with research methodology, analysis and interpretation of obtained data. In this part, the opinions of individual cantors are mapped and it aims to bring knowledge in the field of joint education of children in primary schools. The research was inspired by phenomenological research and therefore uses a semi-structured interview that seeks to understand the phenomenon of inclusion from the perspective of a primary school teacher. Keywords Inclusion, inclusive education, elemetary school, pupil with special educational needs, teacher