K problematice etické výchovy na základních školách
On problems of ethical education on primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17489Identifiers
Study Information System: 64973
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Vítečková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
25. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce má teoretický charakter. Zabývá se problematikou etické výchovy na základních školách. Po nezbytné definici klí ových pojm je prostor v nován popisu a vysv tlení relativismu postmoderny jako ur ujícího kontextu sou asné etiky a etické výchovy a následn pak tématu autority etiky v postmoderní dob . Etická výchova je posléze uvád na do souvislostí s platnými kurikulárními dokumenty. T žišt práce spo ívá v uchopení projektu etické výchovy vypracovaném Etickým fórem eské republiky, kde je v nována pozornost p edevším východisk m tohoto projektu - koncepcím R. Roche - Olivara a L. Lencze. V záv re ných ástech je práce soust ed na na srovnání projektu etické výchovy s konceptem osobnostní a sociální výchovy a na kritické zhodnocení tohoto projektu.
This diploma work consists of theoretical approach. It is engaged in problems of ethical education on primary school. After necessary definition of key concepts there is a description and explanation of relativism of postmodernism as determinating context of a current ethics and ethical education. Later on, there is a part focused on topic of authority of ethics in the postmodern age. There is the ethical education presented in context with valid curicular documents. The focus of the work consist in the project of ethical education established by Etické fórum eské republiky, where is the main attention applied to sources of the project - concepts of R. Roche - Olivar and L. Lencz. After all, the work is focused on comparison of the project of ethical education and concept of the personal and social education and a critical evaluation of the project.