Praxe domácího vzdělávání v rodině
Practice of homeschooling in the family
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174564Identifikátory
SIS: 235651
Kolekce
- Kvalifikační práce [23420]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
21. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
domácí vzdělávání|žák|organizace vyučování|rodinné vztahy|rodinné soužití|primární vzdělávací prostředíKlíčová slova (anglicky)
homeschooling|the pupil|teaching organization|family relationships|family cohabitation|primary educational environment(česky): Diplomová práce se zabývá praktikováním alternativní formy individuálního vzdělávání v instituci rodiny. Cílem práce bylo získat informace o rodinném fungování, pokud se k běžným povinnostem rodinného života přidá povinnost vzdělávat alespoň jedno dítě doma. V teoretické části jsou rozebrány pojmy, které s tímto tématem úzce souvisí a které mohou přiblížit, jak domácí vzdělávání v praxi probíhá. V praktické části je popsáno výzkumné šetření, které bylo uskutečněno ve čtyřech rodinách. S rodiči - vzdělavateli byly provedeny rozhovory, v rodinách bylo uskutečněno pozorování spolu s nahlédnutím do dokumentů a materiálů, které mají rodiče k dispozici, či které si sami vytvořili pro usnadnění vzdělávání. Díky těmto výzkumným metodám byly vytvořeny případové studie, které mohou představit rodinný život spojený s domácím vzděláváním. V závěru vyplývá, že podle získaných informací domácí vzdělávání jistě ovlivňuje život rodiny a vztahy mezi jejími jednotlivými členy. Rodiny mají v domácím vzdělávání nastavený svůj systém, který ukazuje na její individualitu. Díky tomu mohou doma vzdělávané děti vyrůstat jako jedinečné osobnosti, které jistě budou pro společnost obohacením. Klíčová slova (česky): domácí vzdělávání, žák, organizace vyučování, rodinné vztahy, rodinné soužití, primární vzdělávací...
(in English): The Diploma thesis deals with the practice of an alternative form of individual education in a family institution. The aim of the work was to obtain information about family functioning if the obligation to educate at least one child at home is added to the normal duties of family life. The theoretical part deals with concepts that are closely related to this topic and which can describe home education in practice. The practical part describes a research survey that was conducted in four families. Interviews were conducted with parents-educators, and observations were made in families, along with insights into documents and materials that parents have at their disposal or that they created themselves to facilitate education. Thanks to these research methods, case studies have been created to present family life associated with home education. In conclusion, according to the information obtained, home education certainly affects the life of the family and the relationships between its individual members. Each family has its own system in home education, which shows its individuality. Thanks to this, children at home can grow up as unique personalities who will certainly be an enrichment for society. Keywords (in English): homeschooling, the pupil, teaching organization, family...