Využití mentálního tréninku plaveckými trenéry v České republice
Use of mental training by swimming coaches in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173894Identifiers
Study Information System: 204741
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Zenáhlík, Aleš
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sportovní plavání, mentální trénink, TOPS*2Keywords (English)
swimming, mental training, TOPS * 2Název: Využití mentálního tréninku plaveckými trenéry v České republice Cíle: Cílem práce je zjistit využívání mentálního tréninku plaveckými trenéry v České republice, a to jak v oblasti tréninkové přípravy, tak v oblasti soutěžení. Dále práce zjišťuje, které metody trenéři nejvíce aplikují v obou oblastech. Metody: V naší práci jsme použili metodu dotazníkového šetření. Pro dotazování bylo využito modifikovaného dotazníku Test of Performance Strategies*2 (TOPS*2), který zjišťuje, zda trenéři metody mentálního tréninku znají a jak je zařazují do psychologické přípravy plavce. Výsledky: Zjistili jsme, že většina trenérů je vzdělána v oblasti mentálního tréninku. Mentální trénink bývá využíván v oblasti tréninku i soutěžení pouze někdy. V soutěžní oblasti se mentální trénink používá častěji než v oblasti tréninku. V každé části mentálního tréninku trenéři uvedli, alespoň jednu metodu či dovednost, kterou u svých svěřenců či sami aplikují. Klíčová slova: sportovní plavání, mentální trénink, TOPS*2
Title: Use of mental training by swimming coaches in the Czech Republic Objectives: The goal of the work is to find out the use of mental training by swimming coaches in the Czech Republic, both in the training and in the competition. Furthermore, the work finds out which methods coaches apply the most in both areas. Methods: In our work we used the method of questionnaire survey. A modified Questionnaire Test of Performance Strategies * 2 (TOPS * 2) was used for the survey, which determines whether the coaches know the methods of mental training and how they include them in the psychological training of the swimmer. Results: We found that most coaches are educated in mental training. Mental training is used in training and competition only sometimes. In the competition is mental training used more often than in the training. In each part of the mental training, the trainers stated at least one method or skill that they apply to their wards or themselves. Keywords: swimming, mental training, TOPS * 2