Prezentace výsledků amerických prezidentských voleb z roku 2020 v médiích
Presentation of the result of the US presidential election of 2020 in the media
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173861Identifiers
Study Information System: 238090
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Skalický, Matěj
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Mediální studia
Department
Department of Media Studies
Date of defense
15. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
USA, volby, výsledky, obsahová analýza, média, Donald Trump, Joe BidenKeywords (English)
USA, elections, results, content analysis, media, Donald Trump, Joe BidenTato bakalářská práce pojednává o tom, jak čtyři vybraná americká média - The New York Times, Washington Post, CNN a FOX News informovala o výsledcích amerických prezidentských voleb z roku 2020. Tyto volby byly svými okolnostmi (pandemie Covidu-19) průběhem i následným konflikty ohledně jejich výsledků v mnohém specifické. Tento text se zaměřuje zejména na témata, o kterých jednotlivá média ve spojitosti s volbami informovala a také možný vztah mezi jejich politickou inklinací a způsobem, jakým informovala o jednotlivých kandidátech. Za tímto účelem byla využita kombinace kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy, která umožnila nashromáždění dostatečného množství dat pro komparaci a zároveň zachycení latentních významů a zásadního kontextu. Autorka vycházela z několika základních mediálních teorií, zejména potom normativní teorie médií a teorií věnujících se účinkům médií, konkrétně těm souvisejících se zpravodajstvím a publicistikou. V práci je také popsán americký mediální trh a proces volby prezidenta USA a jeho funkcí, jež jsou kontextem důležitým pro pochopení role médií při informování o výsledcích voleb a politické situaci v zemi. Výsledkem práce je shrnutí základních událostí týkajících se boje o výsledky voleb a jejich zobrazení a také porovnání rozdílných interpretací ve zkoumaných...
This bachelor's thesis deals with how four selected American media - The New York Times, Washington Post, CNN and FOX News reported on the results of the US presidential election in 2020. These elections were by their circumstances (Covid-19 pandemic), the process and subsequent conflicts regarding their results specific in many ways. This text focuses mainly on the topics that the media reported on in connection with the elections, as well as the possible relationship between their political inclination and the way in which they reported on individual candidates. For this purpose, a combination of quantitative and qualitative content analysis was used, which allowed the collection of sufficient data for comparison and at the same time capture latent meanings and fundamental context. The author relied on several basic media theories, especially the normative media theory and theories dealing with the effects of the media, specifically those related to news. The thesis also describes the American media market and the process of electing the US President and his functions, which are a context important for understanding the role of the media in informing about the election results and the political situation in the country. The result of the work is a summary of the events concerning the fight for...