Spolupráce učitele s rodinou v primární škole
Teacher's cooperation with the family in primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173681Identifikátory
SIS: 242356
Kolekce
- Kvalifikační práce [18629]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vallin, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Učitel, rodič, spolupráce, komunikace - on-line, Začít spoluKlíčová slova (anglicky)
Teacher, parent, cooperation, online communication, Start togheterTato diplomová práce se zabývá komplexní problematikou spolupráce a komunikace mezi tripartitou učitel - rodič - žák v primární škole. Teoretická část charakterizuje instituci rodiny a školy, popisuje jejich vztahy a vzájemné působení na dítě v souvislosti s vývojem společnosti, jejím pohledem na dítě, jeho výchovu a vzdělávání. Zabývá se podporou dítěte v rozvíjení jeho klíčových kompetencí (tj. schopnost komunikovat, učit se učit, řešit problémové situace, dokázat se hodnotit). Nabízí také pohled na vzájemnou anticipaci rodičů a učitele, na jejich vztahové role. Zabývám se významnými odlišnostmi v osobních a online konzultacích, vyhodnocuji jejich přínos a úskalí pro všechny zúčastněné strany a opírám se o současné nové formy pedagogické komunikace, které jsou nedílnou součástí diplomové práce. V závěru teoretické části je představen vzdělávací program Začít spolu jako příklad výchovy orientované na dítě a na partnerský vztah učitelů a rodičů. Praktická část se zabývá hodnocením spolupráce mezi učitelem a rodiči v konkrétní třídě. Na příkladech z vlastní praxe představuji formy a způsoby komunikace. Zaměřuji se na konzultace tripartity v osobním i online prostoru. Na základě dotazníků a rozhovorů s rodiči pak analyzuji, zda je tato spolupráce přínosná a zda vede k efektivnímu naplňování výchovně...
This diploma thesis deals with the complete issue of the cooperation and communication among the tripartite: teacher- parent- pupil in primary school. The theoretical part characterizes the institution of the family and the school, describes their relations and an influence of a child when speaking of the society development and its point of view of a child education. It deals with the support of child's keys development (the ability to communicate, to learn, to solve problem situations and to self-evaluate). It offers the point of view of two-way anticipation parent- teacher and their mutual roles. The current new forms of pedagogical communication constitute an integral part of the Diploma thesis - the author deals in detail with important differences in both types of consultations: personal and on-line forms, evaluates their effectivity and difficulties for all involved side. The author presents the educational programme "To start together" at the end of the thesis. This is orientated towards a child and a parental-teacher relation. The practical part deals with evaluation of cooperation between a teacher and parents in the concrete class. The author uses examples of her school praxis in primary school and presents forms and methods in communication. She focuses on giving tripartite (teacher -...