Mladí umělci a sociální sítě
Young artists and social networking sites.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173437Identifiers
Study Information System: 239192
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Průchová Hrůzová, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
6. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Umělci, umění, sociální sítě, sebeprezentace, exhibice, sebecenzura, digital natives, restrikceKeywords (English)
Artists, art, Social Networking Sites, self-presentation, exhibition, self-censorship, digital natives, restrictionsCílem této práce je objasnit způsob užívání sociálních sítí umělci Z první generace digital natives, představené autory Dingli a Dylan. Účelem práce je zjistit, jaké příspěvky jsou přidávány umělci a co je cíl daných příspěvků. Dále je třeba vysvětlit, které příspěvky přidávány nejsou, jestli se jedná o cenzury své neumělecké osoby anebo o restrikce v uměleckých příspěvcích. Výchozí teorie je založena na sebeprezentaci, kterou v offline prostředí představil Goffman a následně Hoganova teorie exhibice, která se zabývá sebeprezentací v online prostředí. Výzkum ukázal, že hlavním důvodem pro používání sociálních sítí je vytvoření výstavy. Výstava má za účel ukázat umělce v co nejlepším světle pro diváky, které umělci následně mohou použít k získání financí, ať už skrze přímé zaměstnání, koupí tvorby a nebo jako ukazatel popularity tvorby samotné. Vytvoření výstavy má ale svou cenu, do pozadí ustupují neumělecké příspěvky, které jsou přidávány s nějakou limitací a nebo se vůbec nevyskytují. Limitace se vyskytuje i v uměleckých příspěvcích, umělci chtějí divákovi poskytnout co nejlepší zážitek při procházení jejich exhibice
The purpose of this thesis is to explain how artists from the generation of digital natives introduced by Dingli and Dylan use Social Networking Sites (SNS). Goal of this thesis is to identify what content do artists share and what they want to achieve with it. There will also be explained what content is not shared and if this is a form of self-censorship or something more in line with certain restrictions to convey desired image. The main theoretical background comes from the concept of self-presentation, which was explained by Goffman in offline space and reworked by Hogan, who introduced the theory of exhibition in online space. This thesis explains that main goal for artists is to create a certain exhibition of their artwork. Exhibition serves as a place, where artists can display their artwork in the best way possible for the audience, which can be used by artists. The use is mostly financial, it can be direct, or someone from the audience can afford them employment, or use their popularity as a motivation for their potential employers. Creation of this exhibition comes with a cost, content focused on anything, but art is either completely absent or employed in a way that is restricted. Certain type of restrictions is used even in art focused content, so the viewer has the best possible...