Edukace jako nástroj poznání národní kulturní památky státního hradu Buchlov
Education as a tool for learning about national cultural monument of Buchlov Castle
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172902Identifiers
Study Information System: 243417
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Sládková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Heritage Education and Interpretation
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Edukace, edukační program, poznání, vzdělávání, renesance, kulturní památka, hrad Buchlov, historieKeywords (English)
Education, educational programme, knowledge, learning, renaissance, cultural monument, Buchlov Castle, historyDiplomová práce je zaměřena na vzájemné propojení edukace a poznání historie prezentované v prostředí národních kulturních památek. Jejím cílem je objasnit pojem edukace a představit ji jako jeden z nástrojů interpretace kulturního dědictví. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části práce jsou popsány hlavní edukační principy a možnosti využití edukace v praxi aplikované na památkových objektech. Na základě příkladů realizovaných edukačních programů na vybraných památkových objektech jsou extrahovaná data principiálně uplatněna pro sestavení edukačního programu v prostředí národní kulturní památky státního hradu Buchlov. Prostřednictvím prezentace skutečné dějinné události je formou příběhu navržena edukační syntaxe, která zprostředkovává poznání života v určitém historickém období. V praktické části je vazba širší historie a dějinných událostí hradu Buchlova spojena do edukačního programu prezentujícího poznání období pozdního středověku a renesance. Na základě analýzy objektu byl vytvořen návrh programu, jehož příprava, realizace a závěrečná reflexe jsou uvedeny v závěru druhé části diplomové práce. Klíčová slova: Edukace, edukační program, poznání, vzdělávání, interpretace, kulturní dědictví, renesance, kulturní památka, hrad Buchlov, historie
The thesis is focused on the interconnection of education and knowledge of the history presented in the environment of national cultural monuments. The main aim is clarification the concept of education and introduce it as one of the tools for the interpretation of cultural heritage. It is divided into theoretical and practical part. The first part of this thesis describes the main educational principles and possibilities of using education in practice applied to monuments. On the basis of examples of implemented educational programs on selected monuments, the extracted data are in principle used to compile an educational program in the environment of the national cultural monument - Buchlov Castle. Through the presentation of a real historical event, an educational syntax is designed in the form of a story, which mediates the knowledge of life in a certain historical period. In the practical part is included the connection between the wider history and historical events of Buchlov Castle. All of information are used and combined into an educational program presenting knowledge of the late Middle Ages and the Renaissance period. Based on the analysis of this object is created a draft program. Its preparation, implementation and final reflection are part of the conclusion the thesis. Keywords:...