Odborné vzdělávání v kontextu preferencí při volbě povolání v době pandemie Covidu a v předcházejícím období
Vocational education in the context of career preferences during the Covid pandemia and in the previous period.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172603Identifiers
Study Information System: 246183
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Šaroch, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of Education at Higher Secondary Schools and Colleges
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Odborné vzdělávání, škola, žák, učitel, volba povolání, kariérové poradenství, CovidKeywords (English)
Vocational education, school, student, teacher, choice of profession, career guidance, CovidDiplomová práce na téma Odborné vzdělávání v kontextu preferencí při volbě povolání v době pandemie Covidu a v předcházejícím období se v první části zabývá upřesněním pojmu odborného vzdělávání a následně popisuje vývoj odborného vzdělávání v České republice. Je zde zmiňován současný stav odborného školství s možnostmi ve vzdělávací dráze žáků. Práce je dále zaměřena na sociálně-psychologické pojetí ve volbě povolání u žáků. Jsou uvedené faktory a aktéři, kteří do volby povolání vstupují. Empirická část práce řeší preference ve volbě povolání v odrazu Covidové doby. Jsou zjišťovány měnící se preference u žáků, kteří vstupují na trh práce. Diplomová práce ověřuje předpoklady o změně preferencí při volbě povolání a ty jsou zjišťovány na základě dotazníkové metody. Dotazníky byly rozesílány žákům středních odborných škol v Karlovarském kraji. Vnímání preferencí ve volbě povolání u žáků bylo zjišťováno také u učitelů středních odborných škol ve stejném kraji. S učiteli byly vedeny polostrukturované rozhovory. Z výzkumného šetření je zřejmé, že v Covidové době se žáci cítili nejistě, nesvobodně a volba povolání jim činila větší obtíže. Většina vyučujících se domnívá, že se preference žáků při volbě povolání v Covidové době nezměnily. KLÍČOVÁ SLOVA Odborné vzdělávání, škola, žák, vyučující, volba...
The diploma thesis on the topic of vocational education in the context of career preferences during the Covid pandemic and in the previous period deals in the first part with the specification of the concept of vocational education and then describes the development of vocational education in the Czech Republic. The current state of vocational education with opportunities in the educational path of students is mentioned here. The work is further focused on the socio-psychological concept in the choice of profession for students. The factors and actors who enter the choice of profession are listed. The empirical part of the work addresses the preferences in the choice of profession in the reflection of the Covid period. Changing preferences of students entering the labor market are identified. The diploma thesis verifies the assumptions about the change of preferences when choosing a profession and these are determined on the basis of a questionnaire method. Questionnaires were sent to students of secondary vocational schools in the Karlovy Vary region. Perceptions of students' preferences in choosing a profession were also ascertained among secondary vocational school teachers in the same region. Semi-structured interviews were conducted with teachers. From the research, it is clear that in Covid's...