Akční umění, land-art a fotografie jako (ne)spolehlivý svědek
Action Art, Land Art and Photography as an (un)reliable witness
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172291Identifiers
Study Information System: 182185
Collections
- Kvalifikační práce [23740]
Author
Advisor
Referee
Mlčoch, Jan
Buddeus, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History and Visual Arts
Department
Institute of Art History
Date of defense
10. 3. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Akční umění|land-art|body art|performance|happeningy|events|instalace|konceptuální umění|fotografie|fotografická dokumentace|slovní partitury|návody|relikty|pozůstatky akcí|re-enactment|re-inscenace akcí|znovu-provedení akcí|pravdivost fotografie|čas a prostor ve fotografii|role fotografaKeywords (English)
Action art|land art|body art|performance|happenings|events|installations|conceptual art|photography|photographic documentation|event scores|performance scores|word pieces|relicts|re-enactment|veracity of photography|time and space in photography|manipulated photography|straight photographyAkční umění, případně land-art, a fotografie patří neodmyslitelně k sobě. Fotografie je zcela samozřejmě vnímána jako jeden z nejdůležitějších způsobů dokumentace těchto uměleckých forem a často jediný zdroj informací o jejich vizuální podobě. Je proto třeba se ptát, co pro naše vnímání a hodnocení těchto děl tato skutečnost znamená, jak jednotliví umělci s takovou dokumentací nakládali, kdo a s jakým záměrem ji vytvářel a jaké byly následné strategie prezentace děl prostřednictvím takové dokumentace. Především je však třeba uvědomit si a zhodnotit naše obecná očekávání, domněnky a přesvědčení spojená s médiem fotografie a jeho antropologickými, filozofickými a sociologickými aspekty.
Action art, as well as land art, and photography are an inseparable match. Photography is naturally conceived as one of the essential means of documentation of these artistic forms and often the only source of information about their visual appearance. Therefore, we need to ask what this means for our perception and evaluation of the individual art works, how the artists treated such documentation, who and why produced it and what were the subsequent strategies of its representation. But above all, we need to realise and assess our general expectations, presumptions and believes associated with the medium of photography and its anthropological, philosophical and sociological aspects.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Rusko na fotografiích přelomu 19. a 20. století
Defence status: DEFENDEDUriková, Lucie (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 12. 9. 2017Ve své práci hodlám podrobit analýze vývoj ruské dokumentární fotografie v letech 1839- 1917, čili v období od vzniku fotografie po pád carství, který je mezníkem ve tvorbě mnoha uměleckých směrů. Dokumentární fotografii ... -
Estetické aspekty fotografie : Fotorafický styl jako problém pro teorii Rogera Scrutona
Defence status: DEFENDEDChytilová, Anna (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 12. 9. 2017Present BA thesis aims to discuss aesthetic aspects of photography, especially in relation to Roger Scruoton's sceptical theory of photography from his article Photography and Representation in which he calls into question ... -
Fotografie moderního performativního umění: LARP
Defence status: DEFENDEDŠolcová, Tereza (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2021)Date of defense: 14. 9. 2021The objective of this bachelor thesis is to create a photo essay on the subject of modern performative art called larp. The word larp itself was formed by combining words live, action, role and playing and it is an alternative ...