Rusko na fotografiích přelomu 19. a 20. století
Russia in Photographs at the Turn of the 19th and the 20th Century
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92679Identifiers
Study Information System: 179051
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Szobi, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History - European Studies
Department
Institute of General History
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ruská fotografie|fotografie|Rusko|ruské impérium|19. století|počátek 20. století|dokument|historická paměť|dokumentární fotografie|historie fotografieKeywords (English)
Russian photography|Photography|Russia|the Russian Empire|the 19th century|Beginning of the 20th century|Document|Collective memory|Documentary photography|History of photographyVe své práci hodlám podrobit analýze vývoj ruské dokumentární fotografie v letech 1839- 1917, čili v období od vzniku fotografie po pád carství, který je mezníkem ve tvorbě mnoha uměleckých směrů. Dokumentární fotografii můžeme rozdělit do několika kategorií - fotografie krajin, architektury, předmětů, událostí a lidí. Toto obecné rozdělení mi poslouží pro načrtnutí světového vývoje, který bude úvodem k hlavní tématice této práce. Ruské dokumentární fotografie rozeberu v kontextech jejího vzniku, příspěvku cizinců působících v Rusku, fotografických společenství, pořádání technologických, vědeckých a fotografických výstav a nacionálních (Volha) a imperialistických (Střední Asie) symbolů ruské říše. Podrobně rozeberu dílo fotografů Maxima Petroviče Dmitrijeva a Sergeje Michajloviče Prokudina- Gorského, kteří svůj život zasvětli snímání Ruska.
In my thesis I intend to analyse developement of russian documentary photography in years 1839-1917, in other words in period since the birth of photography to the downfall of tsarism. We may divide documentary photography into few categories - photography of landscape, architecture, objects, events and people. This general division helps to outline the worldwide develpement, which will be introduction to the main theme of this thesis. I will analyse russian documentary photography in contexts of its birth, contributions of foreigners who worked in Russia, photographical societis, organization of technological, scientific and photographical exhibitions and national (Volga river) and imperialist (Central Asia) symbols of the Russian Empire. I will analyse works of photographs Maxim Petrovitch Dmitriev and Sergey Mikhaylovich Prokudin-Gorsky, who dedicated their lifes to photograph Russia, in detail.