Umění vědeckotechnické doby v kontextu úvah Jana Patočky
Art of the age of science and technology in the context of Jan Patočka's philosophy
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171954Identifiers
Study Information System: 234895
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Zuska, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
31. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Jan Patočka|dějinnost|filozofie umění|estetika|umění|svoboda|věda|technikaKeywords (English)
Jan Patočka|historicity|philosophy of art|aesthetics|art|freedom|science|technologyBakalářská práce si klade za cíl zaměřit se především na vztah umění a vědy v kontextu filozofie umění Jana Patočky. Podle Patočkových úvah je vývoj umění rozdělen do tří historických období; staršího, moderního a soudobého. Patočka zároveň uvádí dvě kulturní epochy. Jednou je epocha umělecká, ve které je pro umění zásadní náboženský smysl a objektivní pravda. V 19. století pak dochází k přechodu v epochu estetickou, ve které se umění vyznačuje projevem subjektivního individuálního smyslu, zatímco věda subjektivitu a individuálnost vylučuje. V souvislosti s tím bude pojednáno o dialektickém vztahu umění a vědy. Závěrečná část práce se bude soustředit na rozbor Patočkových názorů na soudobé umění, které je výrazně ovlivněno právě vědou a technikou. Klíčová slova Jan Patočka, dějinnost, filozofie umění, estetika, umění, svoboda, věda, technika
The Bachelor's thesis aims to focus primarily on the relationship of art and science in the context of Jan Patočka's art philosophy. According to Patočka's reasoning, the development of art is divided into three historical periods; older, modern and contemporary. Patočka also presents two cultural epochs. One is an artistic epoch in which religious sense and objective truth are essential to art. In the 19th century, there is a transition into an aesthetic epoch in which art is characterized by the expression of a subjective individual sense, while science excludes subjectivity and individuality. In connection with this, the dialectical relationship between art and science will be discussed. The final part of the work will focus on the analysis of Patočka's views on contemporary art, which is strongly influenced by science and technology. Key words Jan Patočka, historicity, philosophy of art, aesthetics, art, freedom, science, technology