Vzdělávání žáků se sluchovým postižením a odlišným mateřským jazykem
Education of pupils with hearing impairment and different mother tongue
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171316Identifikátory
SIS: 242091
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komorná, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
19. 1. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
odlišný mateřský jazyk, podpora ve vzdělávání, podpůrná opatření, sluchové postižení, žák se speciálními vzdělávacími potřebamiKlíčová slova (anglicky)
different mother tongue, educational support, special arrangements, hearing impairment, pupil with special education needsDiplomová práce se zabývá tématem vzdělávání žáků se sluchovým postižením a odlišným mateřským jazykem. První část práce obsahuje základní teoretická východiska. Je zde popsána problematika sluchového postižení, komprehenzivní rehabilitace osob se sluchovým postižením včetně jejích jednotlivých složek, školy vzdělávající žáky se sluchovým postižením a jednotlivé komunikační přístupy využívané při vzdělávání těchto žáků. Jsou zde vymezeny možnosti vzdělávání a podpory žáků s odlišným mateřským jazykem a také žáků, kteří mají odlišný mateřský jazyk a zároveň sluchové postižení. Teoretická část se zaměřuje na podporu, která je poskytována rodinám takových žáků a pedagogickým pracovníkům pracujícím v této oblasti. Praktická část si klade za cíl popsat a analyzovat vzdělávání a další podporu, která je poskytována žákům se sluchovým postižením a odlišným mateřským jazykem vzdělávajících se na základní škole pro žáky se sluchovým postižením. Pro dosažení hlavního výzkumného cíle je zvolen design kvalitativního výzkumu. Na základě tohoto cíle jsou vytyčeny cíle dílčí a výzkumné otázky z nich vyplývající. Dále je zde charakterizována metodologie výzkumu, výzkumný vzorek a místo šetření, následuje popis průběhu výzkumného šetření. Na základě pozorování, rozhovorů s respondenty a analýzy dokumentů jsou...
The thesis deals with the topic of education of pupils with hearing impairment and a different mother tongue. The first part of the thesis contains basic theoretical background. It describes the issue of hearing impairment, the comprehensive rehabilitation of people with hearing impairment including its individual components, schools educating pupils with hearing impairment and the individual communication approaches used in the education of these pupils. The possibilities of educating and supporting pupils with a different mother tongue and pupils who have a different mother tongue and a hearing impairment are outlined. The theoretical part focuses on the support that is provided to the families of such pupils and to the educational staff working in this area. The practical part aims to describe and analyse the education and other support that is provided to pupils with a hearing impairment and a different mother tongue educated in a primary school for pupils with a hearing impairment. A qualitative research design is chosen to achieve the main research aim. Based on this aim, the sub-objectives and the research questions arising from them are set out. Furthermore, the research methodology, research sample and research site are characterized, followed by a description of the research process....