Kreslení dětí v předškolním věku
Children's drawing in preschool age
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170629Identifiers
Study Information System: 199713
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Hrabec, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Dětská kresba, hra, spontánnost, potěšení, předškolní věkKeywords (English)
Child's drawings, play, game, spontaneity, joy, pleasure, preschool ageBakalářská práce je zaměřena na dětskou kresbu v předškolním věku, která vzniká spontánně při pozorování hry dětí. Nahlíží na dětské kreslení jako na hru, kde dochází ke kombinaci her typu konstrukce objektu a her symbolických. Cílem výzkumu je zmapovat, jaké druhy potěšení může dětem přinášet kreslení chápané jako hra. Teoretická část se opírá o prameny odborné literatury z oblasti psychologie a pedagogiky. V empirické části jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření realizovaného kvalitativními metodami, přičemž jsou využité především výzkumné metody pozorování, rozhovor, anamnéza dítěte a analýza produktů. Výzkum probíhal po dobu jednoho školního roku v jedné z pražských státních mateřských škol. Dohromady se podařilo získat 14 pozorování volné spontánní kresby, které jsou podrobně rozpracovány v jednotlivých přílohách. Výzkumný soubor tvořilo dohromady 23 dětí, z toho 14 dívek a 9 chlapců. Podařilo se vytvořit sedm hlavních kategorií, které obsahují několik dílčích prvků zjištěných libostí při samotném procesu tvorby. Bylo zjištěno, že samotný proces tvorby byl zdrojem hlavního potěšení, mnohé děti po dokončení obrázku nejevily o kresbu nikterak zájem. Proces tvorby zahrnoval jak složky z obratnosti při kompozici objektu, tak různé druhy potěšení vyplývající z vlastních představ a imaginaci...
The bachelor's thesis examines children's drawing in preschool age, which arose spontaneously when observing children's play. It views children's drawing as a game where a combination of object construction and symbolic games takes place. The aim of the research is to map the kinds of pleasure that drawing, understood as a game, can bring to children. The theoretical part is based on sources of professional literature in the field of psychology and pedagogy. The empirical part presents the results of a research survey carried out by qualitative methods, using mainly research methods of observation, interview, child history and product analysis. The research took place for one school year in one of Prague's state kindergartens. Altogether, 14 observations of free spontaneous drawing were obtained, elaborated in detail in the individual appendices. The research group consisted of a total of 23 children, of which 14 were girls and 9 were boys. We managed to create seven main categories, which contain several sub-elements identified as pleasing in the creation process itself. It was found that the creative process itself was a source of main pleasure, as many of the children did not show any interest in drawing after completing the picture. The creative process included components of dexterity in the...