Genderová analýza učebnic pro I. ročník základní školy
Gender Analysis Of The Textbooks For The First Class Of Basic School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16369Identifikátory
SIS: 59703
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Smetáčková, Irena
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra genderových studií
Datum obhajoby
9. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Cílem této práce je nastínit způsob utváření genderové socializace, způsob schvalování učebnic v České republice, potvrdit či vyvrátit genderovou citlivost ve školním prostředí a v edukačních pomůckách, vliv edukačních prostředků na socializaci dětí a genderové stereotypy ve společnosti. Hlavním cílem práce je analýza genderové korektnosti učebnic pro první ročník základní školy - Slabikářů. Provedená analýza přinesla tyto výsledky: Analyzované učebnice pro první ročník základní školy - Slabikáře jsou genderově nekorektní, což vyplývá jak z kvantitativní, tak kvalitativní obsahové analýzy. Analyzované učebnice podporují genderové stereotypy, ženy jsou zobrazovány v soukromé sféře mnohem častěji než muži a v typicky ženských rolí - péče od děti a domácnost. Muži jsou zobrazováni v soukromé sféře skrze své koníčky, pokud se jedná o chod domácnosti a výchovu dětí jsou zobrazeni jako velmi pasivní. Naopak ve veřejné sféře se muži vyskytují mnohem častěji a především v rozmanitějších funkcích než ženy.
The aim of this work is to show the way of gender identity construction, the way of textbooks authorization in the Czech Republic, to confirm or to refute gender correction in school education and in the education materials, to show the impact of educational materials on the socialization of children and gender stereotypes in society. The main aim of this work is the gender correction of textbooks for the first class of basic school - Primers. The analysis indicated the following results: The analysed textbooks for the first class of basic school - Primers are not gender correct by both quantitative and qualitative content analysis. The textbooks which were analysed support gender stereotypes in which women are represented in the private life more often than men and only in typical women roles - care of children and housework. Men are represented in private life through their hobbies; they are very passive in housework or care of children. Men are represented in wider varieties of social life than women very often.